عنوان
|
بازنمایی نقشهای جنسیتی در کتابهای تاریخ دانشگاهی ایران دوره میانه بر مبنای رویکرد تحلیل گفتمان وندایک |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
مریم طاهرزاده - زهرا ابوالحسنی چیمه - زهیر صیامیان گرجی |
مشخصات نشریه
|
نقد و نظریه ادبی - (ادب پژوهي سابق) - دانشگاه گیلان سال 6 شماره 1 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
158-135 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نقشهای جنسیتی زن در آثار نویسندگان ایدئولوژی ایران نقش زن در تاریخ زن در تاریخ ایران منابع تاریخی تحلیل انتقادی گفتمان بازنمایی تحلیل گفتمان تاریخ ایران زن در تاریخ زن در آثار نویسندگان مرد بازنمایی زن تاریخ میانه دوره میانه تاریخنگاری نویسندگان مرد شیوه بازنمایی زنان الگوی وندایک (2006) کتابهای تاریخ دانشگاهی
|
چکیده
|
ایدئولوژیها نظامهای باورهای بنیادین یک گروه و اعضایش هستند که با نظام ایدهها و خاصه با ایدههای اجتماعی، سیاسی یا مذهبی سروکار دارند. طبق رویکرد وندایک (214:2004) در راهبرد ایدئولوژیکی فاصله نویسندگان با تاکید بر نکات مثبت "ما"، ویژگیهای مثبت "آنها" را به حاشیه میرانند. در این تحقیق با توجه به اینکه نویسندگان کتابهای تاریخ بومی و غیربومی مورد مطالعه قرار گرفته، از جنس مذکر هستند، از مردان بهعنوان گروه "ما" و از زنان بهعنوان گروه "آنها" یاد شدهاست. بهمنظور آشکار ساختن تفاوتهای احتمالی در نگاه نویسندگان ایرانی و خارجی به نقش مردان و زنان در تاریخ ایران، چهار سلسله سامانیان، غزنویان، سلجوقیان و قراخانیان که در چهار کتاب درسی و دو کتاب مرجع غیربومی، منعکس شده است، بهعنوان پیکره دادهها بهصورت کمی، کیفی و تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. با بررسی متون کتابهای تاریخ دانشگاهی بومی و غیر بومی، اولا مشخص گردید که نویسندگان بومی و غیربومی به ذکر تعداد نسبتا اندکی از نامها یا فعالیتهای زنان در تاریخ این دورهها بسنده کردهاند، ثانیا معلوم شد که هر دو نویسنده از نقش جنس مونث بیشتر در امر ازدواج برای ایجاد صلح بین حکومتها یاد کردهاند ولی از تشریح نقش زنان در حفظ ثبات سیاسی بین حکومتها چشمپوشی کردهاند. به بیانی روشنتر نویسندگان ایرانی و خارجی با ذکر بیشتر فعالیتهای مردان یا "ما"، سعی کردهاند نقش زنان یا "آنها" را کمرنگ جلوه دهند که این بازنمایی از نقش جنس مونث، میتواند اثرات عمیقی بر آموزش آموزههای جنسیتی، به نفع نقش جنس مذکر، داشته باشد.
|