عنوان | اعتبارسنجی مقیاس خودکارآمدی پدر بین پدران دارای دختر دبستانی |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده درمانی کاربردی شماره 1 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 158-143 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر روایی پایایی هنجاریابی خودکارآمدی دانشآموزان دوره ابتدایی تحلیل عاملی تأییدی اعتبارسنجی شاهرود (شهرستان) تحلیل عاملی اکتشافی دختران مقطع ابتدایی پدر ایرانی خودکارآمدی پدر مقیاس خودکارآمدی پدر |
چکیده |
هدف: در این مطالعه هنجاریابی، روایی و پایایی مقیاس خودکارآمدی پدر مورد بررسی قرار داده شده است. روش: روش این پژوهش توصیفی مقطعی و از نوع اعتبار سنجی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه پدران دارای دانشآموزان دختر ابتدایی در سال تحصیلی 1398-1399 در شهر شاهرود بودند که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای 346 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه به مؤلفههای اصلی و از روش آلفای کرانباخ برای بررسی میزان پایایی استفاده شد. سپس برای عوامل منتخب، شاخصهای تحلیل عاملی تأییدی و ضرایب پایایی همسانی درونی بررسی شدند. کلیه تحلیلهای آماری توسط نرمافزارهای SPSS نسخه 25 انجام پذیرفت. یافتهها: یافتههای بخش تحلیل عاملی نشان داد که با تحلیل عاملی سؤالات و چرخش نتایج با روش واریماکس چهار مؤلفه آشکار میشود که تعداد این مؤلفه های به دست آمده و نیز سؤالاتی که با این مؤلفهها بار عاملی بالایی داشتند تا حد زیادی با یافتههای مؤلفین پرسشنامه همخوان است. همچنین مشخص شد که هم کل پرسشنامه و هم تمام آزمون های فرعی از ضریب پایایی بالایی برخوردار هستند. نتیجه گیری: در نتیجه میتوان گفت از این پرسشنامه جهت سنجش خودکارآمدی پدر در جامعه پدران ایرانی میتوان استفاده نمود. |
کد مقاله | 41652 |
تعداد بازدید | 208 |
|