عنوان
|
نقش واسطهای تعارض والد فرزند در ارتباط تمایزیافتگی خود با اضطراب اجتماعی |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
محبوبه بخشایی - مهران آزادی |
مشخصات نشریه
|
خانواده درمانی کاربردی - انجمن علمی ایرانی مطالعات زنان شماره 2 پیاپی 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
104-86 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر فرزند دختر تهران تمایزیافتگی دانشآموزان دختر دبیرستانی اضطراب اجتماعی تعارضات والد فرزند رابطه والد فرزند دانشآموزان دبیرستانی تعارض والد نوجوان تمایزیافتگی خود نوجوانان دبیرستانی منطقه 2 تهران فرزندان نوجوان
|
چکیده
|
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش واسطهای تعارض والد- فرزند در ارتباط تمایزیافتگی خود با اضطراب اجتماعی بود. روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دبیرستانی منطقه 2 شهر تهران در سال تحصیلی 97-98 بودند. روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای تصادفی بود ابتدا از بین مدارس مقطع متوسطه دختران منطقه 2 تهران، سه دبیرستان انتخاب شدند، سپس از هر دبیرستان با توجه به مقاطع تحصیلی دو کلاس انتخاب شدند؛ نمونهای به حجم 287 دانشآموز بهصورت نمونهبرداری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای تمایزیافتگی اسکورون (1998)، تاکتیکهای تعارض اشترواس (1990) و اضطراب اجتماعی لایبویتز (1999) پاسخ دادند. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی نشان داد که بین نمره کل تمایزیافتگی با اضطراب اجتماعی (۰/۲۰۱- = r) و همچنین بین زیرمقیاس های جایگاه من (۰/۲۵۶- = r)، گریز عاطفی (۰/۲۰۳- = r) و هم آمیختگی با دیگران (۰/۱۸۰- = r) در سطح ۰/۰۱ و زیرمقیاس واکنش پذیری عاطفی (۰/۱۵۶- = r) با اضطراب اجتماعی در سطح ۰/۰۵ همبستگی معناداری برقرار است. همچنین بین تعارض والد-فرزندی با اضطراب اجتماعی (۰/۱۸۸ = r) و بین زیرمقیاس پرخاشگری کلامی (۰/۱۸۶ = r) و زیرمقیاس پرخاشگری فیزیکی (۰/۱۷۹ = r) با اضطراب اجتماعی نیز همبستگی برقرار است. همچنین نتایج مدل ضرایب مسیر نشان داد که بین تمایزیافتگی با اضطراب اجتماعی و همچنین بین تعارض والد-فرزند با اضطراب اجتماعی رابطه مستقیم معناداری به دست آمد (۰/۰۱ = p )؛ ولی بین تمایزیافتگی با تعارض والد-فرزندی اثر مستقیم معناداری دیده نشد (۰/۰۵ < p).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که پیامد تمایزیافتگی مادران، کاهش تعارض بین والدین و فرزندان، کاهش اضطراب در کودکان و نوجوانان است چون افراد تمایزیافته بین فرایندهای احساسی و عقلانی تفکیک قایل می شوند و تحت تاثیر افکار و رفتار دیگران قرار نمی گیرند.
|