عنوان
|
اثربخشی آموزش تکنیکهای ذهن آگاهی بر شادکامی، بهزیستی ذهنی و نشخوار فکری دختران |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
سمیرا شریعتی - بهروز کریمی |
مشخصات نشریه
|
خانواده درمانی کاربردی شماره 1 پیاپی 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1399 |
محدوده صفحات
|
147-125 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران مجرد شادکامی سنندج دختران جوان بهزیستی روانشناختی بهزیستی ذهنی ذهن آگاهی تجرد دختران نشخوار فکری آموزش ذهن آگاهی شادی دختران
|
چکیده
|
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تکنیکهای ذهن آگاهی بر شادکامی، بهزیستی ذهنی و نشخوار فکری دختران مجرد 20 تا 30 سال شهر سنندج بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و آزمون پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش را 30 نفر از دختران مجرد 20 تا 30 سال مراجعه کننده به مرکز مشاوره مهرسا و ژیران شهر سنندج در بازه زمانی مهر تا آبان 1397 تشکیل دادند که در نمرات پرسشنامه نشخوار فکری نمرات بالا و در پرسشنامه بهزیستی روانی و شادکامی نمرات پایینی کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 دختر) و گروه گواه (15 دختر) جایگزین شدند. برای گروه آزمایش روش مداخلهای تکنیکهای ذهن آگاهی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد و نتایج با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش تکنیک های ذهن آگاهی باعث کاهش نشخوار فکری (F = 17/77 , P = 0/001 ) و افزایش بهزیستی روانی (F = 16/12 , P = 0/001) و شادکامی (F = 16/89 , P = 0/001) در گروه آزمایش شد و این نتایج در مرحله پیگیری پایدار بود. نتیجهگیری: میتوان رویکرد درمان ذهن آگاهی را بهعنوان یک مداخله مناسب بهمنظور ارتقای شادکامی دختران جوان در سازگاری با شرایط زندگی و کاهش عوارض روانشناختی ناشی از تجرد به کار برد.
|