عنوان
|
بررسي و مقايسه باورهاي انگيزشي و راهبردهاي خود تنظيمي براي يادگيري در ميان دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمايي مرکز تيز هوشان شهر شيراز |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
سیامک سامانی - شهلا البرزی |
مشخصات نشریه
|
علوم اجتماعی و انسانی - دانشگاه شیراز - علمی پژوهشی شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1378 |
محدوده صفحات
|
18-3 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مراکز تیز هوشان شیراز راهبردهای خودتنظیمی آموزش دختر و پسر دانشآموزان دختر تفاوت جنسیتی
|
موضوع
|
جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، مقايسه راهبرهاي خود تنظيمي براي يادگيري و باورهاي انگيزشي در ميان دختران و پسران مراكز تيزهوشان بود. راهبردهاي خود تنظيمي، شامل استفاده از راهبردهاي شناختي و خود تنظيمي و باورهاي انگيزشي شامل خودكفايي، ارزش دروني و اضطراب امتحان بود كه در ميان دختران و پسران مورد مقايسه قرار گرفت. نمونه مورد مطالعه مشتمل بر 119 دانشآموز (60 دختر و 59 پسر) كلاسهاي دوم و سوم مقطع راهنمايي مراكز تيزهوشان شهر شيراز ميباشد.\r\n\r\nجهت تجزيه و تحليل دادهها، ارزشهاي آماري درصدگيري، آزمون تي، تحليل واريانس، آزمون شقه و ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد.\r\n\r\nنتايج پژوهش مذكور حاكي از اين است كه وقتي تأثير متغير جنسيت بر ميزان استفاده از راهبردهاي خود تنظيمي و نحوه باورهاي انگيزشي، مورد توجه قرار ميگيرد، تفاوت قابل ملاحظهاي ميان دختران و پسران اين نوع مراكز مشاهده نميشود. بعبارت ديگر دختران و پسران مراكز تيزهوشان، يكسان از راهبردهاي خود تنظيمي استفاده ميبرند.
|