عنوان
|
واکاوی عوامل مرتبط با بازنمایی بدن در شبکههای مجازی در بین کاربران ایرانی اینستاگرام |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
مریم فروغی - نسیم مجیدی قهرودی - محمدرضا رسولی |
مشخصات نشریه
|
رسانه - معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 32 شماره 1 پیاپی 122 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
84-53 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
بدن اجتماعی بازنمایی بدن تهران شبکههای اجتماعی کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی اینستاگرام بازنمایی بدن استفاده از شبکههای اجتماعی بدن نمایشی بدن زیباشناختی
|
چکیده
|
این تحقیق، با هدف واکاوی عوامل مرتبط با بازنمایی بدن در شبکههای مجازی (مطالعه موردی: کاربران ایرانی اینستاگرام) و به منظور شناسایی نقش استفاده افراد از شبکة اجتماعی اینستاگرام، در میزان بازنمایی بدن اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی آنها صورت گرفته، که محقق درصدد است با آزمون چهار فرضیة تحقیق اهداف ذکرشده را محقق سازد. در پژوهش حاضر، روش تحقیق تلفیقی بود و از دو روش کیفی با تکنیکهای تحلیل محتوا و مصاحبه و روش کمی (پیمایش) با تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. با توجه به اهداف و ویژگیهای پژوهش، در بخش کیفی نمونه آماری تحقیق، 20 نفر از کاربران اینستاگرام با دنبالکنندگان بالای 1000 نفر (در طول روز حداقل سه بار خود را به نمایش میگذارند) است، که تعداد 60 عدد عکس از صفحه آنها مورد تحلیل قرار گرفت. همچنین حجم نمونه در بخش کمی 384 نفر از شهروندان ساکن شهر تهران در سال 98 است. برای نمونهگیری در روشهای کمی و کیفی به ترتیب از روش نمونهگیری خوشهای و روش اشباع بهره گرفته شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که رابطة معناداری بین میزان استفادة افراد از شبکه اجتماعی اینستاگرام و میزان بازنمایی بدن اجتماعی، نمایشی و زیباشناختی وجود دارد. همچنین محقق، در تحلیل بازنمایی عکسها در شبکة اجتماعی اینستاگرام دریافت، از حیث تکنیکهای بازنمایی به کار بردهشده، در تیپ بدن اجتماعی از تکنیکهای آشکارسازی و پنهانسازی، در الگوی بدن نمایشی از تکنیکهای ورزیدگی و اغواگری و درنهایت در الگوی بدن زیباشناختی از تکنیکهای زیباییشناختی و زیبایی مصنوعی استفاده شده است.
|