عنوان | مطالعه بازنمایی سبک زندگی زنان ایرانی در آگهیهای تبلیغاتی مجلات خانوادگی |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات فرهنگی و ارتباطات (مصوب وزارت علوم) پیاپی 62 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 49-27 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن ایرانی بدن زنان هویت فردی هویت اجتماعی مدیریت بدن بازنمایی سبک زندگی نشانهشناسی زن و سبک زندگی تبلیغات تجاری نشریات خانواده تبلیغات تجاری نشریات محصولات بهداشتی ابژه جنسی خصوصی سازی شور و شعف مدیریت بدن زنانه تصاویر تبلیغاتی |
چکیده |
هدف این مقاله پژوهشی همانا شرح و تبیینی از سازوکارهای بازنمایی سبک زندگی زنان در آگهیهای تبلیغاتی محصولات بهداشتی- آرایشی مجلات خانوادگی هست. برای این کار و به لحاظ نظری از رویکرد نشانه شناختی بارت و نظریه سبک زندگی گیدنز در این پژوهش استفاده کردهایم تا به این پرسش پاسخ بدهیم که آیا آگهیهای تبلیغاتی محصولات آرایشی مجلات خانوادگی سبک زندگی مبتنی بر یک نظام اروتیک را بازنمایی میکنند؟ به لحاظ نظری و روش شناسی، مؤلفههای سبک زندگی بکار رفته در تبیین آگهیهای تبلیغاتی عبارتاند از هویت اجتماعی، هویت فردی، خصوصیسازی شور و شعف و مدیریت بدن. میدان پژوهش مجلات خانوادگی و واحد مشاهده تصاویر تبلیغاتی موجود در این مجلات هست. یافتههای پژوهش بر مبنای نمونه آماری که همانا 4 نشریه سیب سبز، زندگی ایده آل، زندگی ایرانی و زندگی مثبت است، نشان میدهد که آگهیهای تبلیغاتی محصولات بهداشتی در تبلیغات خود، بدن زنانه را، ابژه جنسی برساخت میکنند که در این فرآیند روایتهایی از مهارتهای جنسی به مخاطب ارائه میشود. در این میان مفهوم زیبایی امری استاند ریزه میشود که هرگونه تعریفی ورای آن طرد میشود. بدینسان بدن زن بهمثابه یک رسانه هویتساز صورتبندی میگردد که در آن مؤلفههای جنسی نمود عینی به خود میگیرد و درنهایت بیش از بیش شبیه به یکدیگر میشوند. |
کد مقاله | 41610 |
تعداد بازدید | 103 |
|