عنوان
|
تأثیر کسب و کارهای خانگی بر توانمندسازی زنان روستایی مورد مطالعه: بخش مرکزی شهرستان درمیان |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
جواد میکانیکی - زهرا شیرزور علی آبادی - فاطمه قاسمی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان - اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی سال 15 شماره 3 پیاپی 59 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
210-179 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان روستایی توانمندسازی زنان توانمندسازی اقتصادی توانمندسازی توانمندسازی زنان روستایی توانمندسازی اجتماعی کسب و کار خانگی کسب و کار خانگی زنان درمیان (شهرستان)
|
چکیده
|
زنان یکی از مهمترین گروه های اجتماعی هستند که در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جامعه نقش مهمی دارند؛ بنابراین باید در همه زمینه ها توانمند شوند تا بتوانند در جامعه نقش فعالتری داشته باشند؛ بویژه زنان روستایی که نقش قابل توجهی در جامعه روستایی ایفا می کنند. با توجه به اینکه روستاهای بخش مرکزی شهرستان درمیان دچار ضعف بنیان های محیطی می باشند و با چالش های اقتصادی و شغلی روبه رو هستند، به منظور جلوگیری از مهاجرت روستاییان و آسیب پذیری زنان و مقابله با شرایط اقتصادی فعلی، باید به سمت توانمندکردن مردم، بویژه زنان از طریق کسب و کار خانگی گام برداشت. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر کسب و کارهای خانگی بر توانمندسازی زنان روستایی بخش مرکزی شهرستان درمیان می پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و مبتنی بر روش پیمایشی است. ابزار جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری، شامل کلیه زنان دارای کسب و کار خانگی برابر با 89 نفر در بخش مرکزی شهرستان درمیان است. محاسبات آماری داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS انجام شده و جهت ارزیابی تعامل بین متغیرها، از معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین کسب و کار خانگی با توانمندسازی اقتصادی، اجتماعی و بین نوع کسب و کار با توانمندسازی اجتماعی، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛ ولی بین نوع کسب و کار خانگی با توانمندسازی اقتصادی رابطه مثبتی وجود ندارد که با توجه به تحقیقات میدانی می توان دلایل آن را خریداری بعضی از محصولات کسب و کارهای خانگی توسط افراد و سازمان ها به قیمت خیلی پایین، اشباع یک نوع کسب و کار در بعضی از روستاها، عدم همکاری با بیمه برای مقابله با بحران ها و حوادث، عدم تجربه و آموزش نداشتن مشتری زیاد دائمی برای برخی از کسب و کارها دانست.
|