عنوان | تعامل با زنان ناشزه و آثار تربیتی آن در قرآن و حدیث |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | آموزههای تربیتی در قرآن و حدیث - دانشگاه ایلام شماره 2 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 203-187 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نشوز ضرب قرآن ناشزه آیه 34 سوره نساء احادیث نشوز زن وعظ هجر آیات قرآن آیه نشوز ضرب زن ضرب زنان ناشزه نشوز زوجه نشوز زن در فقه آموزههای قرآنی روایات اهل بیت (ع) آثار تربیتی ضرب زوجه آموزههای حدیثی |
چکیده |
قرآن کریم به مسئلهی نشوز زن در آیه 34 سوره نساء پرداخته است و راهکاری سه مرحلهای برای آن پیشنهاد داده است. فقها با نگاه به تکلیفی بودن این سه مرحله، وظایف مرد در تعامل با زن ناشزه را با اختلاف نظراتی بیان نمودهاند. اما چرایی و آثار تربیتی هر کدام از این مراحل مورد توجه و مداقه قرار نگرفته است. لذا این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی علاوه بر نگاه به جنبه فقهی به بیان آثار تربیتی پرداخته است. موعظه، هجر در بستر و ضرب تأدیبی ذیل عمومیت روش تربیتی امر و نهی قرار میگیرند. موعظه به عنوان یک روش تربیتی که جنبه اقناعی و انگیزشی درونی دارد، در صورت رعایت اصول و قواعد حاکم بر آن باعث بیداری فطرت زن و به یاد آوردن نعم الهی و زمینه ساز رشد و شکوفایی استعدادهای او می شود. هجر در بستر به عنوان یک روش تربیتی اصلاحی عاطفی، سبب میشود زن از لحاظ عاطفی تحت فشار قرار گرفته و در مورد عصیان و نافرمانی خود تفکر نموده و در نتیجه به اطاعت و فرمانبرداری نسبت به وظایف خانواده متنبه میشود. ضرب به شیوه و شرایط خاص که در این مقاله تبیین شده است به عنوان یک تعامل رفتاری، موجبات تهذیب نفس و سامان بخشی به رفتار زن ناشزه میگردد. |
کد مقاله | 41591 |
تعداد بازدید | 161 |
|