عنوان | تأثیر برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی والدین بر میزان عزت نفس دانشآموزان دختر نوجوان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 20 شماره 2 |
تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت - 1400 |
محدوده صفحات | 199-191 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر عزت نفس دختران مهارت ارتباطی دانشآموزان دختر دبیرستانی تأثیر آموزش رابطه والد فرزند عزت نفس نوجوانان عزت نفس آموزش مهارتهای ارتباطی عزت نفس دانشآموزان نوجوانان دبیرستانی برنامههای آموزشی دماوند (شهرستان) دانشآموزان نوجوان آموزش روابط والد فرزند فرزندان نوجوان |
چکیده |
مقدمه: عزتنفس قطعیترین عامل در روند رشد روانی افراد و یکی از معیارهای سلامت روان میباشد. در دوره نوجوانی نقش والدین و مهارت آنان در برقراری ارتباط مثبت و سازنده با فرزند نوجوانشان بسیار حساس و حیاتی است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی والدین بر میزان عزتنفس دانشآموزان دختر نوجوان است. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی است که در سال ۱۳۹۷ در یکی از دبیرستانهای دولتی شهرستان دماوند انجام شد. نمونهها ۷۷ نوجوان دختر و والدینشان بودند که به صورت غیرتصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت بود. ابتدا در گروه کنترل و آزمون عزتنفس دانشآموزان دختر سنجیده شد. در گروه آزمون با توجه به نیازهای آموزشی والدین ۱۶ جلسه آموزشی طراحی و در قالب آموزش گروهی در گروههای 10 نفره اجرا گردید. بعد از یک ترم تحصیلی دوباره عزتنفس در دو گروه سنجیده شد. دادهها با آزمونهای ویلکاکسون، منویتنی وآنالیز کوواریانس توسط نرمافزار spss22 تجزیهوتحلیل شدند. یافته ها: آزمون منویتنی قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمره عزتنفس تفاوت معنیدار نشان نداد. بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل با توجه به آنالیز کوواریانس تفاوت معنیدار نشان داد. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای مطالعه حاضر که نشاندهنده تاثیر برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی والدین در افزایش عزتنفس دانشآموزان دختر نوجوان بوده است، پیشنهاد میگردد جهت ارتقای سلامت دختران نوجوان توجه ویژهای به آموزش والدین بر اساس نیاز و خصوصیات دوران نوجوانی شود. |
کد مقاله | 41579 |
تعداد بازدید | 132 |
|