| عنوان | روایتی از باز شکل گیری سوبژکتیویته زنان دانشجوی دکترا در تقاطع با هویت سیال مادری |
| تعداد صفحات | 27 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | پژوهشنامه زنان سال 12 شماره 2 پیاپی 36 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
| محدوده صفحات | 61-35 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | مادری زنان دانشجو تجربه زنان تجربه زیسته تهران دانشجویان دکتری دانشجویان رشتههای علوم تربیتی تجارب دانشجویان هویت مادری پژوهش روایتی هویتهای متقاطع |
| چکیده |
با وجود پژوهشها در مورد دلایل و پیامدهای رشد فزاینده حضور دانشجویان زن در دانشگاههای کشور و به ویژه در مقطع دکتری، توجه اندکی به تجارب زیستۀ زنان دانشجو در سفر تربیتی خود از ورود به آموزش عالی تا تحصیل در مقطع دکتری معطوف شده و غالباً پیچیدگیهای این تجارب زیسته در پوشش کلانروایتها مغفول مانده است. از اینرو، این مقاله بر اساس مطالعهای مبتنی بر پژوهش روایتی، به بررسی و فهم تجارب زیستۀ دو زن دانشجو دکتری در رشته علوم تربیتی در خصوص جنسیت در تقاطع با هویتهای سیّال دیگر یعنی همسری، مادری و دانشجوی دکتری بودن در یکی از دانشگاههای دولتی شهر تهران میپردازد. تحلیل و تفسیر روایتهای حاصل از مصاحبههای روایتی آنها نشان میدهد که تحصیل در مقطع دکتری و مادری، با وجود شباهتها به گونهای متفاوت آنها را در برساخت صورتبندیهای جدیدی از هویتهای درهم تنیدهشان درگیر میکند. روایت اصلی آنها تحقق خویشتن از طریق رشد و پیشرفت فردی است که آنها با خط داستانی متفاوت از خویشتنِ خود و خط داستانی مشترک شرم/افتخار از مادری در دوره دکتری بازگو میکنند. |
| کد مقاله | 41555 |
| تعداد بازدید | 225 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...