عنوان
|
تبیین ارتباط درک کلیشههای جنسیتی و درک کیفیت فضایی در دانشآموزان دختر (نمونه موردی مدارس متوسطه دوم در شهرستان بانه) |
تعداد صفحات
|
40 |
نویسنده
|
ساریه زارعیان - لیدا بلیلان - داریوش ستارزاده - پریسا هاشمپور |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه زنان (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 2 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
104-65 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت دختران نوجوان کلیشههای جنسیتی دانشآموزان دختر نابرابریهای جنسیتی دانشآموزان دختر دبیرستانی محیط آموزشی طراحی محیط وضعیت آموزشی دانشآموزان دبیرستانی بانه (شهرستان) فضاهای آموزشی فضاهای معماری کیفیت محیطی دانشآموزان نوجوان ادراک از محیط مدرسه ادراک نابرابری جنسیتی کیفیت فضایی معماری
|
چکیده
|
در محیط های آموزشی، کیفیت فضای معماری با تأثیر بر شناخت های حسی، فکری و ادراکی می تواند نقش و عملکردی آموزشی ایفا نماید. بررسی ها نشان می دهد فرایند آموزش در تعامل با فضاهای آموزشی می تواند در افزایش شوق یادگیری بسیار تأثیر گذار باشد. کلیشه های جنسیتی در چارچوب رویکرد اجتماعی-فرهنگی، به عنوان یکی از الگوهای ذهنی تعیین کننده در هویت فردی به ویژه در دختران نوجوان به شمار می آید. مساله اصلی در این پژوهش، نادیده گرفتن جنبه روانشناختی جنسیت (در اینجا کلیشه های جنسیتی) در فرایند طراحی فضاهای آموزشی می باشد. با توجه به ارتباط کلیشه های جنسیتی و وضعیت زنان، انجام مطالعات معطوف جنسیت و وضعیت آموزش آنان نقش بسیار مهمی در شناخت بهتر وضعیت آنان دارد. جامعه آماری دختران دانش آموز مدارس متوسطه شهر بانه در نظر گرفته شده که طریق فرمول کوکران تعداد 90 دانش آموز پیش بینی شده و از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تکمیل گردیده است. نتایج حاصل در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که حاکی از وجود کلیشه های جنسیتی و درک نابرابری جنسیتی در دختران دانش آموز و همچنین وجود رابطه معنادار میان درک کلیشه های جنسیتی در دانش آموزان و میزان ادراک کیفیت محیطی مدرسه می باشد.
|