عنوان | بررسی الگوی مشارکت اقتصادی زنان در بازار کار با تمرکز بر ویژگیهای فردی و خصوصیات خانوار |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه زنان سال 12 شماره 2 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 131-107 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مشارکت زنان بازار کار زنان روستایی مشارکت اقتصادی زنان زنان در بازار کار زنان متأهل مشارکت زنان روستایی زنان شهری مشارکت اقتصادی عوامل مؤثر تحصیلات دانشگاهی ویژگیهای فردی مناطق شهری ویژگیهای خانوادگی مناطق روستایی مشارکت اقتصادی زنان روستایی ویژگیهای خانواده عوامل مؤثر بر مشارکت زنان ویژگیهای فردی زنان روش پروبیت خصوصیات اقتصادی خانوار خصوصیات اجتماعی خانوار |
چکیده |
در پژوهش حاضر الگوی مشارکت اقتصادی زنانِ متاهل با استفاده از اطلاعات خُرد، مقطعی و مبتنی بر دادههای مرکز آمار ایران برگرفته از طرح هزینه-درآمد خانوار کشور در سال 1397 برآورد شده است. عوامل موثر بر مشارکت اقتصادی زنان متاهل، مطابق با ادبیات نظری در سه زیر مجموعه شامل: ویژگیهای فردیِ زنان، خصوصیات خانوار (اجتماعی- اقتصادی) و نیز منطقۀ جغرافیایی سکونت (شهری/ روستایی) بررسی شدهاند. نمونۀ آماری شامل 29715 نفر از زنان متاهل و ساکن در مناطق شهری و روستایی کشور و تخمین الگو با استفاده از روش پروبیت (Probit) صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد اصلیترین عامل موثر بر افزایش احتمال مشارکت اقتصادی زنانِ متاهل مربوط به دارا بودن تحصیلات دانشگاهی است. احتمال مشارکت اقتصادی زنانِ متاهل با افزایش سن تا مرز 48 سالگی افزایش یافته و سپس کاهش مییابد. احتمال مشارکت اقتصادی زنانِ متاهل در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری گزارش میشود. ویژگیهای اقتصادی خانوار از جمله دسترسی به درآمدهای غیر کاری (متفرقه) شوهران و نیز مالکیت منزل مسکونی به عنوان دو عامل موثر بر منابع درآمدی و هزینهای در خانوار، بر کاهش احتمال مشارکت بازاری زنانِ متاهل تاثیرگذار است. |
کد مقاله | 41551 |
تعداد بازدید | 131 |
|