عنوان
|
اثربخشی آموزش فرزندپروری انعکاسی بر دلبستگی و استرس والدینی مادران صاحب کودکان 3 تا 6 سال |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
مریم مصباحی - سیمین حسینیان - رؤیا رسولی |
مشخصات نشریه
|
اندیشههای نوین تربیتی - دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 59 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
52-29 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری استرس دلبستگی تهران سبک دلبستگی ایمن سبکهای دلبستگی سبک دلبستگی اجتنابی آموزش والدین سبک دلبستگی مادران دلبستگی مادری دلبستگی والدینی والدگری استرس والدین سبک دلبستگی دوسوگرا استرس فرزندپروری آموزش فرزندپروری استرس مادران منطقه 4 تهران والدگری مادران کودکان 3-6 ساله دلبستگی اجتنابی فرزندپروری انعکاسی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری انعکاسی بر دلبستگی و استرس والدینی مادران بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران صاحب فرزند 3 تا 6 سال مراجعه کننده به سراهای محله منطقه چهار شهر تهران بود، که با روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر از آنها انتخاب شده و با گمارش تصادفی و بطور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش علاوه بر برگه جمعیت شناختی شامل پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال کولینز و رید (RASS) (1990) و شاخص استرس فرزندپروری - فرم کوتاه (PSI-SF) بود. برای گروه آزمایش آموزش فرزندپروری انعکاسی در 10 جلسه 120 دقیقه ای مبتنی بر مدل کوپر و ردفرن (2016) اجرا شد، ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت بین گروهی در دلبستگی ایمن (23/7 = F و 01/0 = p) و دلبستگی اجتنابی (33/4 = F و 05/0 = p) معنادار می باشد ولی برای دلبستگی دوسوگرا (52/0 = F و 47/0 = p) معنادار نمی باشد. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیره نشان داد که تفاوت بین گروهی در استرس والدینی معنادار می باشد (31/9 = F و 006/0 = p). به عبارتی نتیجه بدست آمده این بود که آموزش والدگری انعکاسی بر بهبود دلبستگی ایمن و اجتنابی و همچنین استرس والدینی مادران اثربخشی معناداری دارد. بنابراین می توان از آموزش فرزندپروری انعکاسی در جهت ترمیم دلبستگی مادر و کاهش استرس والدینی استفاده کرد.
|