عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانشآموزان ناتوانی هوشی |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 79 |
تاریخ انتشار | 1400 |
محدوده صفحات | 11-5 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش کودکان استثنایی عملکرد خانواده رشد اجتماعی آموزش مهارتهای اجتماعی کودکان استثنایی مهارتهای اجتماعی رشد اجتماعی کودکان دانشآموزان استثنایی دانشآموزان مدارس استثنایی ناتوانی هوشی کودکان با ناتوانی ذهنی مهارتهای اجتماعی فرزندان فرزند استثنایی دانشآموزان ناتوانی هوشی سیمرغ (شهرستان) |
چکیده |
هدف: ناتوانی های هوشی از جمله مسائلی است که هم افراد مبتلا و هم مراقبین آنها را با مشکلات مختلفی روبرو می سازد؛ هدف این پژوهش، تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانش آموزان دچار ناتوانی هوشی بود. روش: روش انجام پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بوده است. جامعه آماری، شامل دانش آموزان مدرسه استثنایی شهرستان سیمرغ به تعداد 40 نفر بود. 20 نفر از دانش آموزان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در 2 گروه 10 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری این پژوهش عبارتند از آزمون رشد اجتماعی وایلند، پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) که پیشآزمون برای هر دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. یافته ها: گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 30 دقیقه ای تحت آموزش مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند. پس از اعمال مداخله بار دیگر از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل کووریانس و t گروه های همبسته استفاده شده است. نتایج نشان داد که این آموزش بر رشد اجتماعی دانش آموزان (P < .0001)، و عملکرد خانواده (P < .0001) مؤثر بوده است. نتیجه گیری: بر اساس این نتایج می توان ابراز نمود که آموزش مهارتهای اجتماعی و بین فردی می تواند بر رشد اجتماعی و عملکرد خانواده در دانش آموزان دارای ناتوانی هوشی مؤثر واقع شود. |
کد مقاله | 41546 |
تعداد بازدید | 153 |
|