عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش مثبتنگری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرخوردگی زناشویی، اسنادهای ارتباطی و تمایزیافتگی خود در مراجعین به مراکز خدمات روانشناختی شهر بهبهان |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی بالینی (مصوب وزارت علوم) سال 13 شماره 1 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 46-35 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مثبتنگری تمایزیافتگی مسئولیتپذیری اسنادهای مسئولیتپذیری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) تمایزیافتگی خود افراد متأهل اسنادهای ارتباطی سرخوردگی زناشویی بهبهان (شهرستان) آموزش مثبتنگری اسنادهای علی |
چکیده |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مثبت نگری و مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرخوردگی زناشویی، اسنادهای ارتباطی و تمایزیافتگی خود در افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بهبهان بود. روش: طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون_ پیگیری با گروه کنترل بود. حجم نمونه 45 فرد متأهل که از جامعه مذکور، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه های چهار گانه گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). ابزارهای پژوهشی مورد استفاده شامل مقیاس اسناد ارتباطی (RAM)، پرسشنامه سرخوردگی زناشویی کایزر و پرسشنامه تمایزیافتگی خود اسکورن و فریدلندر بود. گروه آزمایشی مثبتنگری 12 جلسه و گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد 10 جلسه درمان دریافت کردند. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیری و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد دو رویکرد درمانی در مرحله پسآزمون بر اسنادهای ارتباطی علی و مسئولیت پذیری، سرخوردگی زناشویی و تمایزیافتگی خود تأثیر معناداری داشته و منجر به بهبود این متغیرها در گروه های آزمایشی شدند مقایسه تطبیقی بین دو رویکرد آموزش مثبت نگری و مبتنی بر پذیرش و تعهد نشان داد که در متغیر تمایزیافتگی خود تفاوت معناداری به نفع درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد مشاهده شد. نتایج به دست آمده مبنی بر اثربخشی دو رویکرد مذکور به تفصیل مورد بحث قرار گرفت. نتیجهگیری: آموزش مثبتنگری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث بهبود سرخوردگی زناشویی، اسنادهای علی، اسنادهای مسئولیت و تمایزیافتگی خود افراد متأهل می شود. |
کد مقاله | 41542 |
تعداد بازدید | 106 |
|