• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مقررات حقوقی مرتبط با جنین با تکیه بر قضایای سلامت جسمی و روحی او در کانون خانواده
تعداد صفحات 11
نویسنده سارا پزشکی - علیرضا حسینی - محمدحسین ناظمی اشنی
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 56
تاریخ انتشار بهار - 1400
کلید واژه سقط جنین  جنین  ایران  حقوق خانواده  سلامت جنین  حق حیات  نظام حقوقی ایران  سلامت جسمی  خانواده  کانون خانواده  سلامت روحی  حقوق جنین  حق سلامتی  
چکیده زمینه و هدف: خانواده دارای اجزای مختلفی است که زن و مرد اعضای اصلی این پیکرند و هر یک با ایفای نقشی، زمینه سلامت و پویایی جامعه را فراهم می‌سازند. تفاوت‌های حکیمانه نقش‌ها و فعالیت‌های زن و مرد ضامن هماهنگی و پویایی مجموعه و مانع بروز اختلال در این پیکر واحد است. ضمن آن که ایجاد جامعه‌ای پویا و انسان‌هایی متکامل نیز در گروه هماهنگی و مودت متقابل اعضا به ویژه روابط زن و مرد در کانون خانواده است. برای قوانین خانواده، به دلیل اهمیت ویژه موضوع، قوانین خاصی نیز وضع شده است، در این تحقیق به بررسی حقوق مترتب بر سلامت جسمی و روحی جنین تحت لوای حقوق خانواده، در نصوص تقنینی ایران پرداخته مقصود اصلی خواهد بود.
مواد و روش‌ها: این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانه ­ای و به شیوه تحلیلی توصیفی تدوین گردیده است.
یافته‌ها: یافته­ ها حاکی از آن است که اکثر مردم قوانین و مقررات مربوط به جنین را نمی ­دانند در حقیقت احکام مربوط به جنین هم در حاشیه­ کتاب‌ها قرار گرفته است، این مقاله بخشی از احکام مربوط به جنین آمده است.
ملاحظات اخلاقی: در این تحقیق از ابتدا تا انتها بر اصل امانت­داری و صداقت تهیه و تدوین شده است.
نتیجه‌گیری: باید گفت که با توجه به کثرت مسایل مربوط به حقوق عمومی و خصوصی افراد در بعد از ولادت و احکام مربوط به آن، سبب گردید. احکام مربوط به جنین در لابلای کتب فقهی در حاشیه قرار گیرد و مردم با ابتدای‍ی‌ترین حقوقی که خداوند برای انسان در مرحله قبل از ولادت مقرر کرده است بی‌اطلاع باشند، لذا از نظر قرآن، انسان قبل از ولادت در دوره جنینی چندین مرحله تکاملی را پشت سر می‌گذارد تا شایستگی دریافت روح انسانی را پیدا کند، سپس بعد از بدست آوردن امکانات وجودی لازم جهت ادامه حیات با اراده خداوند متولد می‌گردد نتایج حاکی از آن است که بعد از انعقاد نطفه جنین، اولین حق او حق حیات می‌باشد. همان طور که ذکر شد، هم شریعت اسلامی و هم قانون موضوعه بر آن تأکید داشتند. اما تنها حق حیات منظور و مقصود اصلی نمی‌باشد و جنین حق دارد در رحم مادر زندگی مطلوبی داشته باشد و سلامت جسمی و روحی او تأمین شود.

کد مقاله 41537
تعداد بازدید 35

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397