• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی باروری پسامرگ در حقوق تطبیقی
تعداد صفحات 19
نویسنده الهه محسنی
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 56
تاریخ انتشار بهار - 1400
کلید واژه فرانسه  باروری مصنوعی  ایران  نسب  باروری  انگلستان  نظام حقوقی ایران  ناباروری  گامت  فوت شوهر  باروری پس از مرگ  فوت زوج  حقوق تطبیقی  حقوق انگلیس  قانون فرانسه   بررسی تطبیقی  یونان   حقوق فرانسه  شوهر متوفی  نسب کودک  فوت  حقوق یونان  مرگ همسر  فرد متوفی  
چکیده زمینه و هدف: باروری پسامرگ به روشی از باروری مصنوعی گفته می ­شود که با استفاده از گامت فرد متوفی صورت گیرد. این نوع باروری مباحث و چالش ­های اخلاقی و حقوقی بسیاری را برانگیخته است. کشورهای مختلف دنیا رویکردهای قانونی متفاوتی نسبت به این نوع باروری، شرایط دستیابی و آثار آن دارند. این پژوهش سعی دارد با استفاده از مطالعه تطبیقی حقوق کشورهای دنیا، رویکرد­های مختلف قانونی به این پدیده را معرفی کرده و راه­کارهای گوناگون موجود و نقاط ضعف و قوت هر یک را تبیین نماید.
مواد و روش‌ها: این پژوهش با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به مطالعه تطبیقی حقوق کشورهای خارجی و شناخت تکنیک­ ها و راه­کار­های حقوقی گوناگون درخصوص باروری پسامرگ، شرایط دستیابی و آثار آن می­ پردازد. به این منظور، مطالعه حقوق کشورهای ایران، فرانسه، یونان و انگلیس مورد تاکید قرار می­ گیرد.
یافته‌ها: در ایران، با توجه به نقص قانونی موجود و اختلاف­ نظر عمیق فقها و مراجع تقلید، رویه­ های گوناگونی در مراکز درمانی پدید آمده و موجب طرح پرونده­ های قضایی متعددی در این خصوص در دادگاه­ ها شده­ است. هر یک از این کشورها رویکرد متفاوتی به باروری پسامرگ دارد و به ترتیب دارای وضعیت ابهام قانونی، ممنوعیت کامل، تجویز محدود و تجویز گسترده و آزادانه این نوع باروری می باشند.
ملاحظات اخلاقی: در تمامی مراحل نگارش این پژوهش، اصول اخلاقی پژوهش به ویژه رعایت اصالت متن، صداقت، رازداری و امانت­داری رعایت شده است.
نتیجه‌گیری: از نظر نگارنده، دلایل اخلاقی و حقوقی مخالفان باروری پسامرگ به ویژه حق کودک بر برخورداری از پدر و مادر نظریه ممنوعیت این نوع باروری را تقویت می­ نماید. همچنین تجویز باروری پسامرگ در مدت عده وفات که از سوی برخی فقها مورد تایید قرار گرفته است، به دلیل دشواری و حساسیت تصمیم­ گیری و انجام باروری در دوره سوگ و مدت کوتاهی پس از فوت همسر قابل انتقاد است. در هر حال، تجویز این عمل توسط قانون­گذار ایران نیازمند ابداع، شفافیت و صراحت قانونی در خصوص شرایط دسترسی و آثار آن در زمینه نسب و ارث کودک متولد می­ باشد.

کد مقاله 41536
تعداد بازدید 33

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397