عنوان
|
بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر درمان عقلانی هیجانی رفتاری بر مؤلفههای کیفیت رابطه زناشویی زوجین مبتلا به سرطان پستان |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
بهمن پیرمردوند چگینی - کیانوش زهراکار - باقر ثنایی ذاکر - کبری نوروزی سزیرود |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای كاربردی روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
298-283 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط زناشویی کیفیت ارتباط قزوین (شهرستان) سرطان پستان کیفیت رابطه زناشویی درمان عقلانی هیجانی رفتاری زنان مبتلا به سرطان مؤلفههای کیفیت
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر درمان عقلانی- هیجانی-رفتاری بر مؤلفههای کیفیت رابطه زناشویی زوجین مبتلا به سرطان پستان بوده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ شیوۀ گردآوری اطلاعات از نوع مطالعات نیمه آزمایشی و طرح آن، پیش آزمون پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل تمامی زوجین مبتلا به سرطان پستان بوده است که در مهر ماه 1397 برای پیگیری درمان سرطان به بیمارستان ولایت شهر قزوین مراجعه کرده بودند. شیوۀ نمونهگیری این پژوهش غیرتصادفی و از نوع در دسترس بوده است؛ به طوری که از میان کلیه زوجینی که در مهر ماه 1397 به بیمارستان ولایت مراجعه کرده بودند، تعداد 60 زن به صورت در دسترس انتخاب و مورد پیشآزمون پیش آزمون قرار گرفته شدند. از میان این افراد، تعداد 18 زن به بههمراه همسرانشان (18 زوج) که در مقیاس کیفیت رابطۀ زناشویی نمرة پایین تر از میانگین کسب کرده بودند، گزینش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. و در ادامه تنها فقط گروه آزمایش، تعداد 8 هشت جلسه (هر جلسه دو ساعت) تحت آموزش مبتنی بر درمان عقلانی هیجانی-رفتاری قرار گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه پرسشنامۀ کیفیت رابطة زناشویی ادراک شده (PRQC) بوده است. دادههای این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و به روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که گروه آزمایش و گواه از لحاظ مؤلفههای کیفیت رابطه زناشویی تفاوت معنیداری با یکدیگر دارند، بهطوریکه اندازه همه مؤلفههای کیفیت رابطه زناشویی در زوجینی که در گروه آزمایش حضور داشتند، به طور معناداری بیشتر از گروه گواه بوده است (001/0 = p). (p < 0.001) بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش مبتنی بر درمان عقلانی- هیجانی- رفتاری موجب ارتقاء مؤلفههای کیفیت رابطه زناشویی در زوجین مبتلا به سرطان پستان میشود.
|