• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی قلدری و قربانی‌ شدن بر اساس کیفیت روابط زناشویی، والد فرزند، و خواهر برادر
تعداد صفحات 18
نویسنده محمود خلیلی نژاد - مونا لطیف زنجانی
مشخصات نشریه  سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 4 پیاپی 25
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 231-214
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  کیفیت زناشویی  قلدری  رابطه والد فرزند  قربانی شدن  رشت (شهرستان)  دانش‌آموزان دبیرستانی  روابط در خانواده  کیفیت رابطه زناشویی  قلدری در مدرسه  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  کیفیت ارتباط خانواده  دانش‌آموزان پسر  مناسبات خواهر و برادر  قربانی شدن در مدرسه  قربانی قلدری  قلدری در دانش‌آموزان  دانش‌آموزان متوسطه اول  رفتار قلدری  
چکیده زمینه و هدف: قلدری و قربانی­ شدن به­ عنوان مشکلات متداول مدارس مطرح شده ­اند. بررسی پژوهش‌ها نشان می­ دهد با وجود نقش پررنگ خانواده در شکل‌گیری قلدری و قربانی‌شدن، مطالعه همه عناصر ارتباطی موجود در خانواده چندان مورد توجه قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی قلدری و قربانی شدن در دانش‌آموزان بر اساس کیفیت ارتباط زناشویی، والد-فرزند، و خواهر- برادر انجام شد.
روش: طرح این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تمامی دانش‌آموزان پسر متوسطه اول ناحیه یک شهر رشت به همراه والدین آنها در سال تحصیلی 99-98 بودند که تعداد 355 نفر از آنها به روش نمونه­ گیری در ‌‌دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس قلدری ایلی نویز (اسپلاگه وهولت، 2001) مقیاس رابطه والد- فرزند (فاین و همکاران، 1983) و مقیاس سنجش روابط خواهر- برادر (فرمن، 1985) و فرم تجدید­­نظر شده مقیاس کیفیت زناشویی (باسبی و همکاران، 1995) بود که به صورت گروهی بر روی الدین اجرا شد. در پایان داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند­گانه همزمان در محیط نرم افزار spss-20 تحلیل شدند.
یافته ­ها: نتایج نشان داد متغیرهای قدرت خواهر/ برادر و خشم به پدر توانستند به‌طور مثبت و معنی داری به ترتیب 22 و 7 درصد از واریانس متغیر قلدری را پیش ­بینی کنند. همچنین متغیرهای تعارض خواهر/ برادر و نارضایتی از مادر توانستند به طور مثبت و معناداری به ترتیب 22 و 16 درصد از واریانس متغیر قربانی‌شدن را پیش بینی کنند ( 001/0 > p). نتایج همچنین نشان داد متغیرهای ارتباط زناشویی، ارتباط با مادر، عاطفه مثبت به پدر، و ارتباط با پدر توانستند به‌ طور منفی و معناداری به ترتیب 15، 13، 37و16 درصد از واریانس متغیر قلدری را پیش‌بینی کنند. همچنین متغیرهای عاطفه مثبت به پدر، درآمیختگی پدر، و ارتباط با پدر توانستند به طور منفی و معناداری به‌ترتیب 26، 38و 20 درصد از واریانس متغیر قربانی ‌شدن را پیش‌بینی کنند ( 001/0 > p).
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد کیفیت ارتباط­ های درون خانواده (ارتباط زن- شوهر، والد-فرزند، خواهر-برادر) پیش‌بینی کننده قلدری و قربانی‌شدن فرزندان بودند. استلزام‌های نتایج به‌دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته‌ است.

کد مقاله 41475
تعداد بازدید 191

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397