• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آزمون مدل علی رضایت زناشویی بر اساس سبک‌های دلبستگی با نقش میانجی مثلث‌سازی
تعداد صفحات 13
نویسنده سپیده بشیر گنبدی - شهریار درگاهی - سلیمان احمدبوکانی - پرویز فداکار گبلو
مشخصات نشریه  سلامت و بهداشت شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 49-37
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  رضایت زناشویی زوجین  دلبستگی زوجین  تهران  سبک دلبستگی ایمن  سبک‌های دلبستگی  سبک دلبستگی اجتنابی  سبک دلبستگی اضطرابی  مثلث‌سازی  دانشگاه علوم پزشکی تهران  
چکیده زمینه و هدف: رضایت زناشویی، یک جنبه بسیار مهم در رابطه زوجین است و نقش مهمی در سلامت خانواده دارد، لذا بررسی عوامل اثرگذار بر آن بسیار حائز اهمیت می­ باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش­ بینی رضایت زناشویی بر اساس سبک­ های دلبستگی با نقش میانجی مثلث­ سازی در زوجین دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفته است.
روش کار: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود که در قالب تحلیل مسیر انجام گرفت. برای انجام این پژوهش 254 نفر از افراد متاهل دانشگاه علوم پزشکی تهران به شیوه نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و به ابزار پژوهش که شامل پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ، مقیاس سبک دلبستگی بزرگسالان و پرسشنامه مثلث ­سازی بود؛ پاسخ دادند. داده ­های جمع ­آوری شده از طریق نرم ­افزار AMOS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج حاصل از پژوهش، نشان داد که سبک‫ های دلبستگی اضطرابی و اجتنابی موجب کاهش و سبک دلبستگی ایمن موجب افزایش رضایت زناشویی در زوجین می گردد، همچنین سبک­ های دلبستگی اضطرابی و اجتنابی موجب افزایش مثلث­ سازی در زوجین گردیده و مثلث­ سازی نیز با رضایت زناشویی رابطه­ ای منفی و معنادار دارد. نتایج بررسی ارتباطات غیرمستقیم نیز حاکی از آن بود که نقش میانجی مثلث ­سازی نزدیکان در رابطه بین سبک­ های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با رضایت زناشویی معنادار می­ باشد. اما در رابطه بین سبک دلبستگی ایمن با رضایت زناشویی باید گفت هیچ کدام از متغیرهای مثلث­ سازی فرزندان و نزدیکان نقش میانجی نداشتند.
نتیجه­ گیری: رضایت زناشویی زوجین از طریق سبک­ های دلبستگی ایشان قابل پیش­ بینی است و مثلث ­سازی با دیگران نیز می­ تواند این رابطه را تحت­ تاثیر قرار دهد، لذا با توجه به این عوامل و انجام آموزش ‫ها و مداخلات لازم در این زمینه می‫ توان رضایت زناشویی افراد را تا حد زیادی افزایش داد.

کد مقاله 41474
تعداد بازدید 226

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397