• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر رضایت جنسی، تنظیم هیجانی و تاب‌آوری در پرستاران با نشانگان دلزدگی زناشویی
تعداد صفحات 13
نویسنده فریبا حسنی - محمدرضا رضازاده - افسانه قنبری پناه - ع‍ب‍اس‌ خوش خبر
مشخصات نشریه  پژوهش توان‌بخشی در پرستاری - انجمن علمی پرستاری ایران شماره 3
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 64-52
کلید واژه رضایت جنسی  تنظیم هیجانی  دلزدگی زناشویی  پرستاران  تبریز  تاب‌آوری  درمان متمرکز بر شفقت (CFT)  شفقت  شفقت‌‌ورزی  شفقت درمانی  نشانگان دلزدگی زناشویی  
چکیده مقدمه: در درمان متمرکز بر شفقت افراد می آموزند که از احساسات خود اجتناب نکرده و آنها را سرکوب نکنند، بنابراین می توانند تجربه خود را بشناسند و نسبت به آن احساس شفقت داشته باشند. بر این اساس این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر رضایت جنسی، تنظیم هیجانی و تاب آوری در پرستاران با نشانگان دلزدگی زناشویی شهر تبریز با پیگیری سه ماهه انجام شد.
روش کار: این پژوهش، به صورت نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری و با گروه کنترل انجام شد. نمونه ها شامل 40 پرستار شهر تبریز در سال 1398 بودند که در پرسشنامه دلزدگی زناشویی نمره بیشتری کسب کرده بودند (یک انحراف معیار طبق نقطه برش) و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمون ( 20 نفر) و کنترل ( 20 نفر) قرار گرفتند. سپس پرسشنامه های رضایت جنسی، تنظیم هیجان و تاب آوری توسط آزمودنی های هر دو گروه تکمیل شد و مداخله مبتنی بر درمان متمرکز بر شفقت طی 12 جلسه 90 دقیقه ای، هر هفته یک جلسه برای گروه آزمون اجرا شد. پس از اتمام جلسات، مجددا پرسشنامه های فوق در هر دو گروه تکمیل و نهایتاً بعد از سه ماه نیز پیگیری بعمل آمد و داده ها با استفاده از آزمون اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون و پیگیری گروه آزمون نسبت به پیش آزمون، تفاوت معنی داری وجود داشت (P < 0/01) اما در گروه کنترل تفاوتی بین پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود نداشت (P > 0/05)
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مثبت درمان متمرکز بر شفقت بر رضایت جنسی، تنظیم هیجان و تاب آوری، استفاده از این درمان در برنامه ریزی کاهش دلزدگی پرستاران توصیه می شود.

*فایل به زودی بارگذاری خواهد شد*

کد مقاله 41472
تعداد بازدید 88

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397