ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی نقش میانجی ارضای نیازهای روان‌شناختی پایه در رابطه بین ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده و ادراک از محیط کلاس با خودتنظیمی تحصیلی در دانش‌آموزان
تعداد صفحات 14
نویسنده مروارید بزرگ پوری - آذرمیدخت رضایی - مریم کورش‌نیا - سلطانعلی کاظمی
مشخصات نشریه  روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 42
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 145-132
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  خودتنظیمی  جهت‌گیری ارتباطی گفت و شنود  الگوی ارتباطی  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  شیراز  نیازهای روان‌شناختی  عملکرد تحصیلی  ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده  دانش‌آموزان دبیرستانی  ارضای نیازهای اساسی روانشناختی  نیازهای بنیادین  الگوی ارتباطی خانواده  ارضای نیاز  ادراک از محیط کلاس  خودتنظیمی تحصیلی  نیازهای بنیادین روانشناختی  
چکیده مقدمه و هدف: آموزش ‌و پرورش سالیانه هزینه قابل ‌توجهی صرف تحصیل دانش‌آموزان می‌کند و افت تحصیلی دانش‌آموزان علاوه بر اینکه موجب هدر رفت هزینه‌های کشور می‌شود منابع نیروی انسانی نسل آینده را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ بنابراین این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی ارضای نیازهای روان ‌شناختی در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و ادراک از محیط کلاس با خودتنظیمی تحصیلی صورت گرفت.
مواد و روش ­ها: در این مطالعه توصیفی-همبستگی تعداد 225 دانش‌آموز دختر دوره دوم متوسطه از میان دانش‌آموزان مدارس شهر شیراز به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های ارضاء نیازهای روان‌شناختی گانیه (2003)، الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتزپاتریک (2002)، خودتنظیمی تحصیلی سواری و عرب زاده (1392) و ادراک از محیط کلاس جنتری، گبل و ریزا (2002) را تکمیل کردند. یافته‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-20 و SMART-PLS-3 با روش آماری معادلات ساختاری و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج به دست آمده نشان داد ارضای نیازهای روان‌شناختی پایه، جهت‌گیری گفت‌وشنود و ادراک از محیط کلاس با خودتنظیمی تحصیلی ارتباط معناداری دارند (05/0 > p). همچنین، ارضای نیازهای روان‌شناختی پایه بین جهت‌گیری گفت‌وشنود و ادراک از محیط کلاس با خودتنظیمی تحصیلی نقش واسطه ‌ایفا کرد.
بحث و نتیجه­ گیری: بنابراین بر اساس یافته‌های به دست آمده در این مطالعه می‌توان گفت که جدا از عوامل اثرگذار خانوادگی و آموزشی، ارضای نیازهای روان‌شناختی به عنوان یک متغیر واسطه‌گر در جهت بهبود عملکرد تحصیلی نقش داشته و می‌بایست در جهت بهبود خود تنظیمی تحصیلی مد نظر قرار گیرد.

کد مقاله 41449
تعداد بازدید 159

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397