عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتاری مادران و آموزش شناختی رفتاری با و بدون حضور دختران بر جو عاطفی خانواده |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 114-99 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جو عاطفی خانواده مدیریت رفتار جو خانواده رویکرد شناختی رفتاری شهریار (شهرستان) آموزش مدیریت رفتاری والدین جو عاطفی آموزش مدیریت رفتار مادر |
چکیده |
مقدمه و هدف: در دهه های اخیر روش های درمانی مختلفی برای بهبود جو عاطفی بکار گرفته شده است و هدف از پژوهش حاضر بررسی دو شیوه آموزش مدیریت رفتاری مادران و آموزش شناختی-رفتاری با و بدون حضور دختران بر جو عاطفی خانواده بود. مواد و روش ها: این تحقیق به شیوه آزمایشی و با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنـترل اجرا گردیده است. جامعه آماری شامل کلیه دختران 15 تا 13 سالة مدرسه زینبیه واقع در شهرستان شهریار بود. با اجرای آزمون بر روی 600 دانش آموزان مدرسه 120 دانش آموز با جو عاطفی پایین یافت شد که 45 نفر به صورت تصادفی انتخاب گردیده و در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بهصورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آموزشی اول مدیریت رفتاری مادران و آموزش گـروهی شناختی-رفتاری دختران را دریافت کردند و گروه آموزشی دوم مدیریت رفتاری مادران را دریافت کردند. گروه کنترل نیز هیج آموزشی را دریافت نکرد و در لیست انتظار قرار گرفتند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیل برن (1964) بود که داده ها با روش تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مدیریت رفتاری مادران و آموزش گروهی شناختی-رفتاری توأم با هم موجب بهبود جو عاطفی خانواده شد. این نتایج در پیگیری ها نیز به اثبات رسید. بحث و نتیجه گیری: به نظر میرسد، آموزش مدیریت رفتاری مادران و آموزش شناختی-رفتاری دختران با هم بهعنوان یک مداخله مؤثر برای بهبود جو عاطفی خانواده پیشنهاد میشود. |
کد مقاله | 41448 |
تعداد بازدید | 195 |
|