عنوان | تحلیل ثانویه ارزشهای جنسیتی با توجه به دادههای پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان (با تأکید بر نگرش به نابرابری جنسیتی و خانواده) |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات فرهنگ ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگي) - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - علمی پژوهشی سال 22 پیاپی 53 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 268-247 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | برابری جنسیتی نگرشهای جنسیتی برابری جنسی ایران خانواده سنتی خانواده مدرن نابرابری جنسی تغییرات ارزشی نابرابریهای جنسیتی ارزشهای سنتی جامعه ایرانی ارزشهای مدرن ارزشهای جنسیتی تغییر نگرش خانواده تحلیل ثانویه ارزشهای ایرانیان ایرانیان نگرش برابری جنسیتی نگرش ایرانیان نگرش به خانواده |
چکیده |
هدف این مقاله بررسی روند تغییرات ارزشها و نگرشها در زمینۀ برابری جنسی و خانواده بر اساس دادههای پیمایش ارزش ها و نگرشهای ایرانیان است. روش مطالعه تحلیل ثانویه است. اساس تحلیل بیشتر با اتکا به یافتههای موجهای دوم و سوم انجام گرفته است. دادههای موج دوم در سال 82 نشان میدهد که گرایش نوین و فردگرایانۀ زنان در بازتفسیر خانواده و مفهوم جنسیتاند. این یافتهها بیان میکنند که در جامعۀ ایرانی، یک دگردیسی جدّی در زمینۀ تغییر ارزشها و نگرشهای جنسیتی در حال شکلگیری است. یافتههای موج سوم همچنان نشان از گرایش بیشتر زنان در مقایسه با مردان در زمینۀ ارزش های مدرن در جامعهاند. با این حال، یافته ها، در مقایسه با سال 82، نشان از نوعی عقبگرد هم در گرایشهای کلّ جامعه و هم در زنان در زمینۀ حرکت بهسوی برخی نگرشهای برابری جنسیتی دارد. این امر نشان میدهد با غلبۀ ارزشهای بقا در جامعه، گرایش به ارزشهای سنّتی در یک روند طولی بیشتر شده است. |
کد مقاله | 41436 |
تعداد بازدید | 111 |
|