• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدیریت بدن و کسب هویت مدرن در شهروندان زن با رویکرد گراندد تئوری (مورد مطالعه؛ زنان شهر گرگان)
تعداد صفحات 30
نویسنده محبوبه ایلواری - افسانه ادریسی
مشخصات نشریه  مطالعات جامعه‌شناختی شهری - دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان - علمی پژوهشی سال 10 پیاپی 37
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 30-1
زبان فارسی
کلید واژه رسانه  مدیریت بدن  هویت مدرن  گرگان (شهرستان)  تحرک اجتماعی  شبکه‌های اجتماعی  گراندد تئوری  شهروندان زن  کسب هویت مدرن  تحرک اجتماعی عمودی  
چکیده هدف پژوهش، شناسایی جایگاه رسانه­ ها و شبکه­ های اجتماعی در مدل مفهومی مدیریت بدن زنان و کسب هویت مدرن است. پژوهش با رویکرد کیفی، روش گراندد تئوری و استفاده از مدل پارادایمی انجام شده و تحلیل داده­ ها به روش مقایسه ­ای مداوم اشتراس و کوربین صورت پذیرفته است. تکنیک گردآوری داده­ ها، مصاحبه­ عمیق ساخت­ نیافته، مصاحبه­ ها به صورت فردی برگزار گردید و مدت جلسات هر مصاحبه نیز بین 1-2 ساعت بود، تعداد مصاحبه ­ها 15، تعداد مفاهیم شکل گرفته 67 و تعدا مقوله ­های ایجاد شده 21 مورد است. برای انتخاب افراد مصاحبه شونده از روش نمونه ­گیری هدفمند که این نمونه ­گیری نیازمند استفاده از نوع نمونه ­گیری متوالی به نام گلوله برفی می ­باشد. در این پژوهش از اعتبار زاویه ­بندی استفاده شده است. نتایج نشان داد کسب هویت مدرن در زمینه طرد وضعیت زن بزرگسال، دغدغه روحی و ذهنی و همنوایی با خواسته­ های اجتماعی پدید می ­آید. عوامل مؤثر بر کسب هویت مدرن بدریختی بدن، میل رسیدن به دوران زیبایی و رؤیا پردازی برای بدن ایده ­آل شناسایی شدند. پیشرفت تکنولوژی، تبلیغ و ترغیب افراد و پذیرش عمومی به عنوان شرایط مداخله ­گر و کسب هویت مدرن منجر به الگوپذیری از رسانه­ ها، گروه­ های مرجع و جستجوگری در کشف جراحان و آرایشگران می­ باشد. پیامدهای چنین کنش ­ها و واکنش ­هایی وابستگی و عادت کردن به آرایش، نمایش تحرک عمودی طبقات اجتماعی، نمایش خوش سلیقگی و خلاقیت به دیگران و رواج فرهنگ مصرف­ گرایی است.

کد مقاله 41427
تعداد بازدید 127

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397