عنوان | بازنمایی مفهوم زن در تبلیغات؛ رویکردی اجتماعی، معنا نشانهشناختی |
تعداد صفحات | 31 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات میانرشتهای ارتباطات و رسانه - دانشگاه صدا و سیما پیاپی 9 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 91-61 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تبلیغات بازنمایی نقش مادری زبانشناسی اجتماعی بازنمایی رسانهای تبلیغات تلویزیون زنان در تبلیغات تلویزیونی تبلیغات تلویزیون ایران بازنمایی تلویزیونی بازنمایی زن شیوه بازنمایی زنان تابلوهای تبلیغات شهری شیوه بازنمایی مفهوم زن طرحواره تصویری معنا نشانهشناختی کلیشههای اجتماعی دریافت کلیشه |
چکیده |
هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی مفهوم زن در تبلیغات و تأثیر متغیر جنسیت در دریافت کلیشهها و استعارههای مرتبط با مفهوم «زن» است. این پژوهش در چارچوب زبانشناسی اجتماعی و معنا- نشانهشناسی انجام شده و بر تحلیل کمی و کیفی دادهها مبتنی است. در روش پیمایشی، 275 پرسشنامه توسط زنان و مردان پاسخ داده شد و بررسی آزمونهای آماری (تی تک متغیر مستقل و تی دو متغیر مستقل) نشان داد که در دریافت کلیشههای اجتماعیِ مرتبط با مفهومِ زن، در نگاه زنان و مردان تفاوتی دیده نمیشود. همچنین طرحوارههای مرکز- حاشیه و جلو- عقب بیشتر از دیگر طرحوارهها توسط زنان و مردان دریافت شده است. در تحلیل کیفی دادهها، 500 تبلیغ تلویزیون، آگهینما (بیلبورد) و مجله از دیدگاه معنا- نشانهشناسی تحلیل شد. در این مقاله، تنها به ذکر نمونههایی از این تبلیغات بسنده کردهایم. نتایج تحلیل کیفی، بیانگر بازنمایی مفاهیم کلیشهای زنان بوده و میزان بازنمایی ضدکلیشهها در تبلیغات، در مقایسه با کلیشهها بسیار پایینتر است. تصویری که از زنان در تبلیغات نشان داده میشود، اغلب در نقشهای مادر، همسر، آشپز، خانهدار، معلم، مصرفکننده، فروشنده است و ازخودگذشته، پرتلاش (اغلب در محیطِ خانه)، وابسته به مرد، بدون استقلال مالی، پشتیبان و حمایتگر فرزندان و منفعل در انجام برخی امور است؛ در این میان، نقش مادری بیش از دیگر نقشها به چشم میخورد. همچنین طرحوارههای مرکز– حاشیه و جلو- عقب بیشتر از دیگر طرحوارهها در تصاویر، متجلی هستند و مفهوم زن، اغلب با این طرحوارهها همراه است. |
کد مقاله | 41420 |
تعداد بازدید | 236 |
|