عنوان
|
اثربخشی خانواده درمانی شناختی رفتاری بر عملکرد خانواده زوجین، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر آنها |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
نجمه حمید - سحر صیاد - علی اصغر فیروزی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 41 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
89-65 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عملکرد خانواده سازگاری خانواده درمانی شناختی رفتاری خانواده درمانی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی سازگاری دانشآموزان پسر دانشآموزان پسر دبیرستانی رویکرد شناختی رفتاری دانشآموزان پسر سازگاری دانشآموزان اهواز (شهرستان)
|
چکیده
|
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی خانواده درمانی شناختی-رفتاری بر عملکرد خانواده زوجین، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر آنها در مقطع متوسطه سال اول تا چهارم دبیرستان نواحی چهارگانه آموزش و پرورش اهواز در سال های 1395-1393 بود. از میان دانش آموزانی که نمره پایینی (یک انحراف معیار کمتر از میانگین) در پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی کسب کرده و عملکرد تحصیلی ضعیفی داشتند، خواسته شد به والدین خود اطلاع دهند تا در صورت تمایل به کلینیک تخصصی پرتو (مربوط به محقق) جهت مصاحبه بالینی و شرکت در پژوهش مراجعه کنند. سپس از میان والدینی که بر اساس مصاحبه بالینی و پرسشنامه عملکرد خانواده، دارای عملکرد خانواده ضعیفی بودند و تعداد آنها 121 نفر بوده است، بر اساس متغیرهای مورد نظر در پژوهش مانند سن، طول مدت ازدواج، وضعیت اجتماعی اقتصادی، عدم ابتلا به بیماری های حاد جسمانی و روانی و سایر متغیرهای مورد نظر در پژوهش، تعداد 40 زوج کاملاً همتاسازی شده والدین دانشآموزان بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ارزیابی عملکرد خانواده (ابشتاین، 1993)، پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی (سینها و سینگ، ١٩٩٣) و شاخص عملکرد تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی که شامل معدل کل نمرات همان سال به انضمام معدل کل نمرات سال های گذشته است، به عنوان عملکرد تحصیلی دانشآموزان بوده است. گروه آزمایش 12 جلسه ۴۵ دقیقهای خانوادهدرمانی شناختی-رفتاری دریافت کردند، در حالیکه گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. در صورت لزوم، دانش آموزان والدین گروه آزمایش در جلسات خانواده درمانی شرکت جستند، اما دانش آموزان والدین گروه کنترل مانند والدین خود تحت مداخله درمانی قرار نگرفتند، لیکن جهت ملاحظات اخلاقی، پس از خاتمه پژوهش به مدت سه جلسه همراه والدین خود، مداخله خانواده درمانی را دریافت کردند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل از لحاظ عملکرد خانواده، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان آنها وجود داشته است p < 0.001). در گروه آزمایش، عملکرد خانواده، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بهطور معنیداری نسبت به پیشآزمون و گروه کنترل افزایش یافته بود. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که خانوادهدرمانی مبتنی بر الگوی شناختی-رفتاری بر بهبود عملکرد خانواده زوجین، سازگاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانی آن ها مؤثر بوده است.
|