عنوان
|
مقایسه اثربخشی آموزش مثبتنگری و درمان تصویرسازی ارتباطی بر اسنادهای ارتباطی، نگرش به روابط فرازناشویی و تمایزیافتگی خود در مراجعین به مراکز روانشناختی |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
صدیقه نجاراصل - پرویز عسگری - فرح نادری - فرشته اسمعیل خانی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه روانشناسی مثبت (مصوب وزارت علوم) سال 6 شماره 4 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
80-63 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط فرازناشویی مثبتنگری اسنادهای مسئولیتپذیری تمایزیافتگی خود اسنادهای ارتباطی نگرش به روابط فرازناشویی ايماگوتراپی بهبهان (شهرستان) آموزش مثبتنگری آموزش ایماگودرمانی ایماگوتراپی هندریکس اسنادهای علی
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ اثربخشی آموزش مثبتنگری و درمان تصویرسازی ارتباطی بر اسنادهای ارتباطی، نگرش به روابط فرازناشویی و تمایزیافتگی خود در افراد مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر بهبهان بود. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون - پیگیری با گروه گواه بود. حجم نمونه 45 فرد متأهل از جامعۀ مذکور بود که به روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب و بهصورت تصادفی در گروه های دوگانه گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). ابزارهای پژوهشی بهکاررفته، مقیاس اسناد ارتباطی، پرسشنامۀ نگرش به روابط فرازناشویی ویتلی و پرسشنامۀ تمایزیافتگی خود اسکورن و فریدلندر بودند. گروه آزمایشی مثبتنگری، 12 جلسه و گروه درمان تصویرسازی ارتباطی هندریکس، 8 جلسه، درمان دریافت کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تکمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان دادند هر دو رویکرد درمانی در مرحلۀ پسآزمون بر اسنادهای ارتباطی علّی و مسئولیتپذیری، نگرش به روابط فرازناشویی و تمایزیافتگی خود تأثیر معناداری دارند و به بهبود این متغیرها در گروه های آزمایشی منجر میشوند. مقایسۀ تطبیقی بین دو رویکرد آموزش مثبتنگری و تصویرسازی ارتباطی نشان داد در متغیرهای اسنادهای علّی و اسنادهای مسئولیت، تفاوت معناداری به نفع آموزش مثبتنگری مشاهده شد. همچنین، اثر آموزش مثبتاندیشی و درمان تصویرسازی ارتباطی بر متغیرهای وابسته در مرحلۀ پیگیری 45 روزه تداوم داشت؛ بنابراین، آموزش مثبتنگری و درمان تصویرسازی ارتباطی باعث بهبود اسنادهای ارتباطی، نگرش به روابط فرازناشویی و تمایزیافتگی خود در افراد متأهل میشود.
|