• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش مثبت‌نگری و درمان تصویرسازی ارتباطی بر اسنادهای ارتباطی، نگرش به روابط فرازناشویی و تمایزیافتگی خود در مراجعین به مراکز روانشناختی
تعداد صفحات 18
نویسنده صدیقه نجاراصل - پرویز عسگری - فرح نادری - فرشته اسمعیل خانی
مشخصات نشریه  پژوهشنامه روانشناسی مثبت - دانشگاه اصفهان با همكاری قطب علمی روانشناسی معنویت و شادی سال 6 شماره 4 پیاپی 34
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 80-63
زبان فارسی
کلید واژه روابط فرازناشویی  مثبت‌نگری  اسنادهای مسئولیت‌پذیری  تمایزیافتگی خود  اسنادهای ارتباطی  نگرش به روابط فرازناشویی  ايماگوتراپی  بهبهان (شهرستان)  آموزش مثبت‌نگری  آموزش ایماگودرمانی  ایماگوتراپی هندریکس  اسنادهای علی  
چکیده هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ اثربخشی آموزش مثبت‌نگری و درمان تصویرسازی ارتباطی بر اسنادهای ارتباطی، نگرش به روابط فرازناشویی و تمایزیافتگی خود در افراد مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر بهبهان بود. طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون - پیگیری با گروه گواه بود. حجم نمونه 45 فرد متأهل از جامعۀ مذکور بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه های دوگانه گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). ابزارهای پژوهشی به‌کاررفته، مقیاس اسناد ارتباطی، پرسشنامۀ نگرش به روابط فرازناشویی ویتلی و پرسشنامۀ تمایزیافتگی خود اسکورن و فریدلندر بودند. گروه آزمایشی مثبت‌نگری، 12 جلسه و گروه درمان تصویرسازی ارتباطی هندریکس، 8 جلسه، درمان دریافت کردند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تک‌متغیری استفاده شد. یافته‌ها نشان دادند هر دو رویکرد درمانی در مرحلۀ پس‌آزمون بر اسنادهای ارتباطی علّی و مسئولیت‌پذیری، نگرش به روابط فرازناشویی و تمایزیافتگی خود تأثیر معناداری دارند و به بهبود این متغیرها در گروه های آزمایشی منجر می‌شوند. مقایسۀ تطبیقی بین دو رویکرد آموزش مثبت‌نگری و تصویرسازی ارتباطی نشان داد در متغیرهای اسنادهای علّی و اسنادهای مسئولیت، تفاوت معناداری به نفع آموزش مثبت‌نگری مشاهده شد. همچنین، اثر آموزش مثبت‌اندیشی و درمان تصویرسازی ارتباطی بر متغیرهای وابسته در مرحلۀ پیگیری 45 روزه تداوم داشت؛ بنابراین، آموزش مثبت‌نگری و درمان تصویرسازی ارتباطی باعث بهبود اسنادهای ارتباطی، نگرش به روابط فرازناشویی و تمایزیافتگی خود در افراد متأهل می‌شود.

کد مقاله 41376
تعداد بازدید 124

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397