عنوان
|
فهم خرد در جامعه ایرانی: نقش قومیت، جنسیت، سن و تحصیلات |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
مهدی دستا - امید شکری - شهلا پاکدامن - جلیل فتح آبادی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه روانشناسی مثبت - دانشگاه اصفهان با همكاری قطب علمی روانشناسی معنویت و شادی سال 6 شماره 3 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
32-13 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تحصیلات جنسیت ایران سن قومیت جامعه ایرانی قوم کرد قوم لر قوم فارس قوم بلوچ قوم ترکمن قوم ترک خرد قوم عرب
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی مفهوم خرد و مؤلفههای آن با تأکید بر نقش عوامل قومیت، جنسیت، سن و تحصیلات بر پایۀ دو رویکرد کیفی و کمی انجام شد. قلمرو پژوهش شامل افراد بالای 20 سال ایرانی بود. با توجه به اینکه در هر قوم باید دادهها به اشباع میرسیدند، 328 شرکتکننده (134 زن و 194 مرد) از گروههای قومی مختلف شامل ترک، کرد، لر، عرب، بلوچ، ترکمن و فارس به کمک روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامۀ باز پاسخ محققساخته پاسخ دادند. نتایج نشان دادند در جامعۀ ایرانی بُعد عقلانی، اخلاقی، مدنی، عملکردی و معنوی ابعاد اصلی سازة خرد را تشکیل میدهند. همچنین یافتهها نشان دادند عوامل قومیت و تحصیلات، برخلاف جنسیت و سن، با فهم افراد از خرد ارتباط دارند. اقوام در تأکید بر ابعاد مدنی و معنوی خرد متفاوت بودند؛ به نحوی که اقوام کرد و ترک بر بُعد مدنی و اقوام لر و عرب بر بُعد معنوی نسبت به دیگر اقوام تأکید بیشتری داشتند. همچنین، شرکتکنندگان با تحصیلات بالا بر ابعاد عقلانی، عملکردی و مدنی و افراد با تحصیلات پایین بر ابعاد اخلاقی و معنوی تأکید بیشتری داشتند. بهطور کلی، نتایج این پژوهش نشان دادند خرد مفهومی پیچیده و چندوجهی است که درک کامل جمیع مؤلفههای شکلدهندۀ آن بهراحتی ممکن نیست و نیز در فرهنگهای غیر غربی و بهویژه ایران و اقوام ایرانی، تلاش برای بررسی فهمِ افراد از خرد، وجوهی از این سازه مانند معنویت و دینداری را آشکار کرد که کمتر به آنها توجه شده است.
|