عنوان | اثربخشی برنامه مداخله رویکرد مثبت گرا بر مشکلات درونی سازی شده کودکان طلاق |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی خانواده شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1400 |
محدوده صفحات | 46-34 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رفتار کودکان مثبتنگری مشکلات رفتاری کودکان کودکان دبستانی اختلالات رفتاری طلاق فرزندان خانوادههای طلاق اختلال رفتاری فرزندان اختلالهای درونیسازی فرزندان مشکل درونیسازیشده آموزش مثبتنگری مشکلات رفتاری درونی سازی شده عجبشیر (شهرستان) برنامه مداخله ویژه کودکان طلاق |
چکیده |
طلاق یکی از پیچیده ترین پدیده های اجتماعی است که ارکان خانواده را دچار تزلزل نموده و بیشترین اثرات مخرب آن متوجه کودکان خواهد بود. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبت نگری بر کاهش مشکلات رفتاری درونی سازی شده کودکان طلاق بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. 40 نفر از کودکان طلاق مقطع ابتدایی شهرستان عجب شیر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) اختصاص یافتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک (CBCL) استفاده شد. برای گروه آزمایشی 15 جلسه برنامه مداخله مثبت نگری ویژه کودکان طلاق طی 5 هفته متوالی برگزار شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. نتایج پژوهش نشان داد که مشکلات رفتاری درونی سازی شده کودکان در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافت. بنابراین می توان گفت که آموزش مثبت نگری، مشکلات درونی شده کودکان را کاهش داده و در این زمینه به آنها کمک خواهد کرد. منطبق با یافته های پژوهش حاضر میتوان درمان مبتنی بر رویکرد مثبت گرا را به عنوان یک روش درمانی مؤثر در جهت کاهش مشکلات درونی سازی شده از جمله اضطراب، افسردگی و گوشه گیری در کودکان طلاق به کار گرفت. |
کد مقاله | 41352 |
تعداد بازدید | 107 |
|