• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی ابعاد هویت زنان ایرانی در آثار ادبی زنان معاصر بر مبنای نظریه اریک فروم
تعداد صفحات 17
نویسنده زهرا قنبرعلی باغنی - شهین اوجاق علیزاده
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی پیاپی 45
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 226-210
زبان فارسی
کلید واژه هویت  آزادی  زن ایرانی  شاعران زن  اجتماع  ارتباط  هویت زنان  استقلال فردی  سیمین بهبهانی  ابعاد هویت  شاعران معاصر زن  هویت زن ایرانی  زن معاصر  شاعران معاصر  اریک فروم  آثار ادبی  آثار ادبی زنان  
چکیده هدف: هدف از این جستار بررسی ابعاد هویت و استقلال فردی و هم­چنین فقدان هویت بر اثر تسلیم و سلطه ­جویی در زنان معاصر ایرانی بر اساس آثار ادبی زنان معاصر (مطالعۀ موردی اشعار سیمین بهبهانی) بر مبنای نظریۀ اریک فروم است. به عقیدۀ فروم روی آوردن فرد به برقراری ارتباط با دیگران و دست­­یابی به هویت و یا فقدان آن در برقراری ارتباط با جامعه به درک درستی از هویت فرد می شود. در اشعار سیمین بهبهانی اندیشۀ دفاع از هویت ملی و مبارزه با فقدان آن انعکاس یافته است. وی به عنوان یک زن این احساس را با فریاد وطن­ دوستی، وابستگی و میزان تعلق خود به سرزمین مادریش ابراز می­ کند تا از این­ طریق هویت ملی را نمایان­گر خودِ واقعیش بنامد.
روش­: روش تحقیق تحلیلی-توصیفی است. در این پژوهش اشعار سیمین بهبهانی به عنوان نمونه­ ای از آثار زنان شاعر معاصر، بر مبنای چارچوب نظری فروم انتخاب شده است.
یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان می­ دهد که بهبهانی به عنوان یک زن معاصر ایرانی در سروده­ هایش به دفاع از هویت ملی و مبارزه با عدم هویت بر اثر تسلیم بشر در مقابل سلطه­ جویی قدرت­ طلبان جامعه (حکومت پهلوی) را به تصویر کشیده است. هم­چنین وی در بیشتر اشعارش هویت واقعیش را از دست نداده و در عمل استقلال خود را حفظ نموده است.

کد مقاله 41317
تعداد بازدید 99

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397