• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان تعاملی والد کودک بر تنیدگی والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری
تعداد صفحات 18
نویسنده زهره هاشمی - ساناز عینی
مشخصات نشریه  ناتوانی‌های یادگیری - دانشگاه محقق اردبیلی - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 38
تاریخ انتشار بهار - 1400
محدوده صفحات 142-125
زبان فارسی
کلید واژه تنیدگی والدینی  تنیدگی  خوداثرمندی  اختلال یادگیری  رابطه والد فرزند  خودکارآمدی  خوداثرمندی والدینی  رابطه مادر کودک  مراغه (شهرستان)  والدگری  ناتوانی یادگیری  درمان تعامل والد کودک  والدگری مادران  خودکارآمدی والدگری  
چکیده پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان تعاملی والد- کودک بر تنیدگی والدگری و خودکارآمدی والدگری مادران کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری انجام شد. درمان تعاملی والد- کودک رویکردی جدید در کاهش مشکلات رفتاری کودک قلمداد می‌شود که بر بهتر شدن ارتباط والدین با فرزندان متکی است. در این پژوهش نیمه تجربی، ۳۰ نفر از مادران دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری مرکز اختلالات یادگیری شهرستان مراغه در سال تحصیلی 99-1398 به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. گروه آزمایش در طی 13 جلسه‌ تحت درمان تعاملی کودک- والد قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه‌ی تنیدگی والدگری و خود اثرمندی والدگری بود. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندگانه در نرم‌افزار آماری SPSS 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بعد از کنترل اثرات پیش‌آزمون، بین میانگین نمرات پس‌آزمون دو گروه در هر یک از متغیرهای تنیدگی والدگری و خودکارآمدی والدگری تفاوت معناداری وجود داشت (05/0 > P). یافته‌ها حاکی از افزایش خودکارآمدی و کاهش تنیدگی والدگری در گروه آزمایش بود (01/0 > p). آموزش تعامل کودک- والد بر خودکارآمدی و تنیدگی والدگری مادران دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری تأثیرگذار است و طراحی و اجرای جلسات آموزش برای والدین پیشنهاد می‌شود.

کد مقاله 41271
تعداد بازدید 144

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397