عنوان | اثربخشی آموزش برنامه پذیرش و تعهد بر عملکرد خانواده و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دارای آسیبهای جسمی حرکتی با هوش بهنجار |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | طب توانبخشی شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1400 |
محدوده صفحات | 89-79 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | عملکرد خانواده معلولیت جسمی حرکتی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) معلول جسمی حرکتی سرزندگی تحصیلی آسیب جسمی حرکتی هوش بهنجار |
چکیده |
مقدمه و اهداف: هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر میزان سرزندگی تحصیلی دانشآموزان و عملکرد خانواده مادران فرزندان دارای آسیبهای جسمی-حرکتی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون بود. بدینمنظور 30 نفر از کودکان مبتلا به ناتوانیهای جسمی-حرکتی و مادران آنها به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. هر دو گروه فرم مشخصات فردی، پرسشنامه عملکرد خانواده و سرزندگی تحصیلی را تکمیل کردند و افراد گروه آزمایش در 10 جلسه دوساعته تحت درمان آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. در نهایت اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: یافتههای بهدستآمده در ارتباط با اثربخشی مداخله بر سطح عملکرد خانواده و سرزندگی تحصیلی نشان داد در گروه آزمایش تفاوت بین پیشآزمون با پسآزمون و پیشآزمون با پیگیری معنادار است (p < 0.05). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر مبنی بر تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد خانواده و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان، این روش میتواند برای بهبود این متغیرها برای مادران و دانشآموزان مبتلا به آسیبهای جسمی-حرکتی به کار گرفته شود. |
کد مقاله | 41262 |
تعداد بازدید | 162 |
|