عنوان
|
تحلیل کیفی تأثیر عوامل فرهنگی اجتماعی و انگیزشی بر مشارکت سیاسی زنان شهر تهران |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
زهرا صیامیان گرجی - منصور وثوقی - علی باصری - باقر ساروخانی - بهرام قدیمی |
مشخصات نشریه
|
پژوهش اجتماعی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن دانشکده علوم اجتماعی - مصوب دانشگاه آزاد سال 12 پیاپی 48 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1399 |
محدوده صفحات
|
43-19 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جامعهپذیری مشارکت زنان عوامل اجتماعی عوامل مؤثر تهران اعتماد عوامل فرهنگی عوامل انگیزشی مشارکت سیاسی عوامل زمینهای ارزشها مشارکت سیاسی زنان باورها زنان شهر تهران عوامل مؤثر بر مشارکت زنان تحلیل کیفی اعتماد اجتماعی تفاوتهای رفتاری عوامل درون انگیزه
|
چکیده
|
زنان نقش مؤثری در فرآیند مشارکت اجتماعی سیاسی در ایران در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایفا نمودهاند. در هر دوره از انتخابات، شکل خاصی از فرآیند مشارکت سیاسی وجود داشته است و در هر حوزة جغرافیایی، زنان نقش متفاوتی در فرآیند مشارکت سیاسی بهویژه مشارکت انتخاباتی ایفا کرده اند. درک چگونگی مشارکت سیاسی زنان را میتوان در زمرة عوامل تعیینکنندة رقابتهای انتخاباتی در ایران دانست. مشارکت سیاسی به عنوان یکی از شاخصهای عمده توسعه در جامعهشناسی سیاسی است که در قالبهای مختلفی شکل میگیرد. در این مقاله تلاش شده است عوامل مؤثر بر مشارکت سیاسی زنان مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین هدف اصلی این مقاله بررسی رابطة بین عوامل فرهنگی و اجتماعی و میزان مشارکت سیاسی زنان در رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری 1396 دانست. پژوهشی که این مقاله از آن استخراج شده است با روش کیفی (دلفی) انجام شده است. در پژوهش حاضر، جامعة آماری خبرگان علوم سیاسی بوده است که از میان آنان ده نفر با روش نمونه گیری هدفمند اطلاعات محور و براساس قاعده اشباع نظری انتخاب و نظرات آنان با استفاده از پرسشنامه های باز و نیمه باز وطی سه راند دریافت و از طریق کد گذاری های باز، محوری و گزینشی تحلیل گردید. در بخش تحلیل کیفی، پس از کدگذاری و مقوله بندی، 48 شاخص و 8 مقوله و مفهوم تحت عنوان عوامل زمینه ای، عوامل درون انگیزه، عوامل تطمیعی، عوامل دوربرد، باورها و ارزش های تبلیغ شده، جامعه پذیری و اعتماد اجتماعی، شرایط خانوادگی، اشاعه مفاهیم فرهنگی – اجتماعی به دست آمد و مشخص شدکه عوامل زمینه ای بیشترین نقش را در مشارکت سیاسی زنان دارند و پس از آن به ترتیب عوامل درون انگیزه، تطمیعی، دور برد، باورها و ارزشها، جامعه پذیری و اعتماد اجتماعی، شرایط خانوادگی و اشاعه مفاهیم فرهنگی – اجتماعی قرار می گیرند.
|