عنوان | تحولات زیباشناختی پوشش و پوشاک زنان ایران در گفتمان ارزش گرایی |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی پیاپی 61 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 201-177 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پوشش زیباییشناسی پوشش زنان زن ایرانی لباس زنان ایران پوشش زنان ایرانی پوشاک پوشاک زنان پوشش اسلامی پوشش اسلامی زنان تحولات زیباشناختی گفتمان ارزش گرایی زیبایی شناسی پوشاک |
چکیده |
در این مقاله تأثیر گفتمانهای حاکم و خردهگفتمان رقیب در دورۀ ارزشگرایی (1359 تا 1367) بر پوشاک زنان و زیباییشناسی آن مطالعه شده است. این مقاله میکوشد تا با اتکا به روشهای تحلیل گفتمان لاکلائو و موفِ و تحلیل انتقادی گفتمان فرکلاف، با مطالعۀ نهاد قدرت در دوره ارزشگرایی، به مطالعۀ کردارهای گفتمانی آن برای تاثیرگذاری بر نوع پوشش و پوشاک زنان بپردازد و نحوه هویتبخشی به لباس زنان را بر اساس تعریف دالهای مفصلبندی شده در منظومه گفتمانی ارزشگرا و نیز چگونگی کاربست شیوۀ برجستهسازی و به حاشیهرانی را تحلیل نماید. همچنین با همین هدف، کردارهای گفتمانی رقیب در منظومۀ مرتبط با خود، تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که گفتمان ارزشگرا، زیباییشناسی پوشاک زنان را منطبق بر پوشش حداکثری اسلامی با نشانگان ایدئولوژیک، برجسته و خردهگفتمان رقیب را طرد کرد. خردهگفتمان رقیب نیز بر تثبیت نظام زیباشناختی پوشاک با حدود متوسط پوشش اسلامی پافشاری کرد. نتیجۀ این تنازع به اقبال جمعی زنان مذهبی و سنتی به پوشش حداکثری اسلامی ختم شد و در مقابل، پدیدههای نوظهور حجاب سیاسی و اشکالی از مقاومت در پوشش شکل گرفت. |
کد مقاله | 41251 |
تعداد بازدید | 126 |
|