عنوان
|
تأثیر آموزش فرزندپروری مثبت بر کاهش علایم لجبازی نافرمانی و اختلال سلوک در کودکان سنین 7 تا 10 سال |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
سمانه سادات طباطبایی - خدابخش خارایی - تکتم جعفر طباطبایی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه تربیتی (پژوهشهای تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد - مصوب دانشگاه آزاد سال 16 پیاپی 66 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
158-141 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری آموزش مادران کودکان دبستانی اختلال سلوک فرزندپروری مثبت کهنوج (شهرستان) اختلال نافرمانی لجبازی آموزش فرزندپروری دانشآموزان پسر دوره ابتدایی کودکان پسر نشانگان اختلال سلوک سلوک
|
چکیده
|
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی فرزندپروری مثبت به مادران بر کاهش نشانه های لجبازی-نافرمانی و اختلال سلوک در کودکان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و از نوع طرح های پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مقطع ابتدایی پسرانه مدارس شهر کهنوج 980 دانش آموز به همراه مادران آنها بود. 40 نفر از کودکان که بر اساس پرسشنامه درجه بندی اسنپ چهار فرم والدین (1980) از لجبازی-نافرمانی بالا و بر اساس مقیاس پرسشنامه علائم مرضی تشخیص اختلال سلوک داده شده بودند، به شیوه نمونه گیری در دسترس، به عنوان حجم نمونه انتخاب و به دو گروه آزمایش (نفر 20) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمون در 8 جلسه 90 دقیقه ای فرزندپروری مثبت شرکت کردند. نتایج تحلیل ها نشان داد که آموزش گروهی فرزندپروری مثبت بر کاهش لجبازی-نافرمانی و اختلال سلوک آزمودنی های گروه آزمایش موثر بوده و در مورد لجبازی – نافرمانی دارای ماندگاری تاثیر است. می توان نتیجه گرفت آموزش گروهی فرزندپروری مثبت به مادران بر نشانه های لجبازی-نافرمانی و اختلال سلوک تاثیر دارد و باعث کاهش علایم آنها می شود.
|