عنوان | بررسی سیمای زن در دین صابئین مندائی (ازدواج و خانواده) |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 12 پیاپی 46 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 44-31 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ازدواج سیمای زن خانواده صابئین مندائی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی سیمای زن در دین صابئین مندائی میباشد. جامعه پژوهش کلیه متون دینی ترجمه شدهی صابئین مندائی است. نمونه مورد بررسی بوثههای (کوچک ترین بخش از تعالیم دین مندائی) مرتبط به زن، ازدواج و خانواده است. طرح پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش با استفاده از راهبرد کتابخانهای (فیشبرداری از منابع) و مراجعه مستقیم به کتب مقدس صابئین مندائی (گنزا ربا و دراشا اد یهیا (تعالیم یحیی)) مطالب مرتبط به موضوع مقاله (زن، ازدواج و خانواده) مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت، سپس با استفاده از روش کیفی تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که نخستین زن (حوا) همراه و همزاد نخستین مرد (آدم) خلق و نشمتای پاک آنان از آلما دنهورا در جسمشان دمیده میشود. حوا در کنار آدم مخاطب وحی الهی واقع شده و پس از مرگ آدم، نزول تعالیم وحیانی به حوا استمرار مییابد. در طول تاریخ کهن مندائی برخی بانوان توانستهاند وارد سِلک روحانیت شده و بالاترین درجات دینی هم چون ریش اُمه (رئیس امت) را کسب کنند. ملواشه یا نام دینی که هویت اصیل یک مندائی را تشکیل میدهد، بر اساس نام مادری وی ساخته می شود. ازدواج یک دستور دینی تلقی شده که ویژگیهایی هم چون درون قومی بودن، وجود مناسک پیچیده دینی شامل تعمید زوجین در آب جاری (یردنا) و نداشتن طلاق دارد. با استناد به آموزههای مقدس مندائی اصول خانوادگی مانند عفت و پاکدامنی، فرزندآوری و تعلیم و تربیت فرزندان استخراج و ارائه شدند. |
کد مقاله | 41240 |
تعداد بازدید | 129 |
|