• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی انگیزه‌های سوء استفاده از کودکان، توسط مادران بلاگر و سلامت روانی فرزندان آنان در فضای مجازی
تعداد صفحات 16
نویسنده سارا قاسم‌زاده برکی - مرتضی منطقی - مریم محمدی
مشخصات نشریه  پژوهش در سلامت روان‌شناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 2 پیاپی 42
تاریخ انتشار تابستان - 1399
محدوده صفحات 49-34
زبان فارسی
کلید واژه ایران  زنان کا‌رآفرین  فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی  سلامت کودکان  سلامت فرزند  شبکه‌های اجتماعی  وسایل ارتباطی نوین  سلامت روان فرزندان  مادر ایرانی  فضای مجازی  کارآفرین  فضای سایبر  سلامت روانی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  شبکه‌های مجازی  تلگرام  اینستاگرام  سوء استفاده از کودکان  مادران بلاگر  کسب و کار مجازی  مادران کارآفرین  
چکیده فناوری‌های ارتباطی جدید آمیزه ای از فرصت‌ها و تهدید‌ها هستند و بسته به میزان بسترسازی فرهنگی و سرمایه­‌گذاری جوامع در این جهت، می‌توان از میزان تهدید آن‌ها کاست و بر میزان فرصت‌های آن افزود. در ایران به دلیل سردرگمی در چگونگی برخورد با فضای مجازی، خط‌­مشی مشخصی در این جهت وجود نداشته است. مسأله سوءاستفاده از فرزند در جریان کسب و کار‌های اینترنتی، نمونه‌­ای از همین مصادیق به شمار می‌رود. هدف اصلی این پژوهش بررسی انگیزه‌­های مادران کارآفرین ایرانی در شبکه‌­های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام در زمینه سوءاستفاده از کودکان در فضای مجازی است. روش تحقیق در این پژوهش کیفی، نظریه داده بنیاد بوده است. جامعه پژوهش 10 نفر از مادران بلاگر دارای کودکان 2 تا 7 سال بوده و ساکن در استان‌های مختلف ایران بودند که به صورت هدفمند و در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌دهد که 8 انگیزه در گرایش این مادران مطرح هستند. که عبارتند از 1. مشکلات روانی فرد‌، 2. مشکلات خانوادگی فرد‌، 3. مشکلات اقتصادی فرد‌، 4. مشکلات فرهنگی- اجتماعی فرد‌، 5. تلاش برای کسب اعتبار اجتماعی، 6. تلاش برای کسب موفقیت­‌های اقتصادی‌، 7. سرگرم شدن و لذّت بردن فرزند از فضای مجازی و 8. تلاش برای طرح فرزند در فضای مجازی. مهمترین نتیجه حاصل از این پژوهش تأکید مجدد بر ضرورت بسترسازی فرهنگی در سطح کلان و در سطح خرد، عطف توجه مجدد به حریم خصوصی کودکان و تدوین قوانین لازم در جهت برخورد با افرادی است که دست به سوءاستفاده از کودکان در فضای کسب و کار اینترنتی خویش می‌­زنند.

کد مقاله 41227
تعداد بازدید 136

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397