عنوان
|
مقایسه اثربخشی درمانهای شناختی رفتاری و هیجانمدار بر احساس تنهایی در زنان متأهل قربانی خشونت خانگی |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
مژگان غفاری شهیر - اسماعیل اسدپور - کیانوش زهراکار |
مشخصات نشریه
|
تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1400 |
محدوده صفحات
|
105-95 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
خشونت خانگی خشونت خانگی علیه زنان خشونت علیه زنان زنان متأهل درمان متمرکز بر هیجان احساس تنهایی تهران زنان شهر تهران زنان مورد خشونت قرار گرفته تهران قربانیان خشونت زنان خشونت دیده رویکرد شناختی رفتاری زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره قربانیان زن
|
چکیده
|
خشونت خانگی نوع خاصی از خشونت است که در سطح خانواده اعمال و منجر به آسیب یا رنج جسمی، روانی و جنسی میشود. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی درمانهای شناختی رفتاری (CBT) و هیجان مدار (EFT) بر احساس تنهایی در زنان متأهل قربانی خشونت خانگی بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان قربانی خشونت خانگی مراجعه کننده به مراکز مشاوره تهران در سال 1398 بودند. جهت نمونه گیری از بین مراکز مشاوره شهر تهران دو مرکز به صورت تصادفی انتخاب شد و از بین مراجعین آنها به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. بعد از انتخاب نمونههای واجد شرایط و گزینش تصادفی آنها در گروههای آزمایشی و کنترل (هر گروه 20 نفر)، گروههای آزمایشی تحت درمان شناختی رفتاری (CBT) (8 جلسه 90 دقیقهای) و درمان هیجان مدار (EFT) (8 جلسه 90 دقیقهای) قرار گرفتند؛ گروه کنترل در لیست انتظار درمان قرار گرفت. بمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای خشونت خانگی حاج یحیی و احساس تنهاییDitommasso, Brannen & Best استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد، هر دو درمانهای شناختی رفتاری (CBT) و هیجان مدار (EFT) بر کاهش احساس تنهایی در زنان متأهل قربانی خشونت خانگی اثربخش بودند و این اثر در طول زمان تداوم داشت ( 0.01 p ). بنابراین با استفاده از این روشهای درمانی میتوان سلامت روانی زنان متأهل قربانی خشونت خانگی را بهبود بخشید و به کارگیری این روشها توسط مشاوران و روانشناسان در دادگستری ها، اداره زندان ها، کمیته امداد امام خمینی (ره) و انجمن اولیا و مربیان در آموزش و پرورش توصیه میشود.
|