عنوان
|
اثربخشی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی مبتنی بر رویکرد هیجان محور بر سلامت اجتماعی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بوشهر |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
ستاره محنایی - صدیقه گلکام - سودابه سرخوش - رضا فراشبندی - نازنین خوشبخت |
مشخصات نشریه
|
روانشناسی اجتماعی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 14 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
124-113 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زندگی زناشویی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی سلامت اجتماعی رویکرد هیجان مدار بوشهر (شهرستان) زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره زوجین متقاضی طلاق زوجین دارای تعارض زناشویی طلاق تعارض زناشویی غنیسازی زندگی زناشویی آموزش غنیسازی
|
چکیده
|
هدف این پژوهش اثربخشی آموزش غنی سازی زندگی زناشویی مبتنی بر رویکرد هیجان محور بر سلامت اجتماعی و کاهش تعارضات زناشویی زوجین متقاضی طلاق مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بوشهر در شش ماهه اول سال 1399 بوده است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و جامعه آماری پژوهش حاضر 1464 نفر (732 زوج) متقاضی طلاق مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بوشهر بودند. حجم نمونه پژوهش 30 زوج بود که به روش داوطلبانه جایگزینی تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته یک جلسه) در معرض آموزش غنی سازی زندگی زناشویی مبتنی بر رویکرد هیجان محور قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر پرسشنامههای سلامت اجتماعی کیز و شاپیرو و تعارضات زناشویی براتی و ثنایی بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرمافزار 23 SPSS مورد تحلیل قرار گفتند. یافتهها نشان داد که آموزش غنی سازی زندگی زناشویی مبتنی بر رویکرد هیجان محور باعث بهبود مولفههای سلامت اجتماعی یعنی انسجام اجتماعی، انطباق اجتماعی، مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی و پذیرش اجتماعی در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه گردید. همچنین آموزش غنی سازی زندگی زناشویی مبتنی بر رویکرد هیجان محور باعث افزایش جلب حمایت فرزند و اثر منفی بر کاهش همکاری، کاهش رابطه جنسی، واکنشهای هیجانی، کاهش رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر و جدا کردن امور مالی از یکدیگر در آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه گواه دارد.
|