عنوان | نقش تربیتی آموزش محتوای فقه حقوق خانواده بر تفکر تأملی دانشجویان |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهش در مسائل تعليم و تربيت اسلامي - دانشگاه امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 28 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 83-63 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تربیت تفکر تأملی دانشجویان کارشناسی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان فقه حقوق خانواده |
چکیده |
هدف اصلی این تحقیق، بررسی نقش تربیتی آموزش محتوای فقه حقوق خانواده بر تفکر تأملی دانشجویان دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان بوده است. پژوهش حاضر، تحقیقی شبهآزمایشی است که جهت دسترسی به اهداف، از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون باگروه گواه استفاده شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در نیمسال دوم 98 ـ 97 بود. نمونه انتخابشده به پرسشنامه تفکر تأملی کمبر و همکاران پاسخ دادند. با درنظرگرفتن نمره بین 65 ـ 52 در آزمون، تعداد 120 نفر شرایط ورود به تحقیق را پیدا کردند. با استفاده از روش انتخاب به شیوه تصادفی ساده؛ 40 نفر انتخاب شدند که به دو گروه 20 نفری (آزمایش و گواه) تقسیم شدند و گروه آزمایش، 14 جلسه تحت آموزش محتوای درس فقه حقوق خانواده قرار گرفتند. پس از اتمام آموزش، مجدداً آزمون گرفته شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفته است. بین نتایج پیشآزمون و پسآزمون بهلحاظ میانگین نمرات خردهمقیاسهای تفکر تأملی و در نهایت تفکر تأملی؛ تفاوت معنیداری وجود داشت. شیوة مناسب تدریس و محتوای مناسب، از عوامل مهم تأثیرگذار بر رشد مهارت تفکر تأملی است. ارائۀ محتوای درس فقه حقوق خانواده تأثیر معنیداری بر افزایش مهارتهای تفکر تأملی (مؤلفههای فهمیدن و تفکر انتقادی) دانشجویان دارد. |
کد مقاله | 41185 |
تعداد بازدید | 212 |
|