عنوان | رویکردی فمینیستی به داستان عقل آبی شهرنوش پارسیپور |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه ادبیات داستانی - دانشگاه رازی شماره 4 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 73-59 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فمینیسم نویسندگان زن تجددگرایی مسئولیتپذیری فردیت داستانهای فارسی فمینیسم در رمان ایرانی فمینیسم در رمان فمینیسم معاصر رویکردهای فمینیستی شهرنوش پارسیپور داستان ایرانی خردگرایی سنتزدایی نویسندگان معاصر اختیار داستان عقل آبی |
چکیده |
فمینیسم معاصر آن دسته از نظریّههای سنّتی را در زمینه هایی به چالش می کشد که علایق، دغدغه ها و هویّت زنان را جدّی نمی گیرد و کارآمدی و استقلال فکری و شخصیّت مستقلّ آنها را در مقایسه با مردان منکر می شود. جریان فمینیسم نوین در اعتراض به جنبش مردسالارانۀ سنّتی، امکانات ساختاری جامعه و روند رو به رشد مردسالاری بورژوایی را مورد حمله و نقد قرار داد و جنبش آزادیبخش زنان را با اولویّت تغییر و رفع تبعیض در مناسبات اجتماعی شکل داد. این تفکّرات آرامآرام در آثار نویسندگان مرد و زن رخنه کرد و زیرساخت بسیاری از آثار ادبی قرار گرفت. شهرنوش پارسی پور، نویسندۀ معاصر زن از جمله افرادی است که این دغدغۀ برابری، جایگاه اجتماعی زنان را داستان هایش به کار گرفت. داستان عقل آبی همچون مانیفیستی صریح و آشکار، نمایندۀ ذهنیت و گرایش های فمینیستی این نویسنده است. نشانه هایی همچون نگاه زنانۀ مسلّط، سنّتزدایی و تجدّدگرایی، تکیه بر فردیت، خردگرایی، مسئولیتپذیری و اختیار، از آشکارترین گزاره های فمینیستیای هستند که در داستان عقل آبی به چالش کشیده شدهاند. در نوشتار پیش رو به گرایش ها و دغدغه های زنمدارانۀ شهرنوش پارسی پور در این داستان پرداخته شده است. |
کد مقاله | 41148 |
تعداد بازدید | 191 |
|