• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تطبیقی گفتمان کلیشه‌های جنسیتی در ضرب‌المثل‌های فارسی و ترکی استانبولی از دیدگاه جامعه‌شناسی زبان
تعداد صفحات 33
نویسنده آنیتا الداغی
مشخصات نشریه  فرهنگ و ادبیات عامه - دانشگاه تربیت مدرس سال 9 پیاپی 37
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1400
محدوده صفحات 291-259
زبان فارسی
کلید واژه کلیشه‌های جنسیتی  جامعه‌شناسی زبان  ضرب‌المثل  ضرب‌المثل‌‌های فارسی  ضرب‌المثل‌های ترکی  
چکیده ضرب­ المثل­ ها انعکاس­ دهندۀ جنبه­ ها و زاویه­ های مختلف زندگی مردم و دربردارندۀ مفاهیم اجتماعی و فرهنگی و به­ منزلۀ متن­ های زبانی در کانون توجه زبان­شناسی اجتماعی هستند. پژوهش حاضر مطالعه ­ای توصیفی ـ تحلیلی است که به بررسی کلیشه ­های جنسیتی در ضرب­ المثل­ های فارسی و ترکیه­ ای از دیدگاه جامعه­ شناسی زبان پرداخته ‌است. در این مقاله تعداد 100 ضرب­ المثل دارای کلیشۀ جنسیتی در زبان فارسی و ترکیه­ ای، به شیوۀ نمونه­ گیری هدفمند انتخاب و بررسی شده­ اند. این پژوهش در پی دستیابی به ‌این پرسش­هاست که کدام نوع از کلیشه­ های جنسیتی در ضرب­ المثل­ های فارسی و ترکی بیشتر مشاهده می­ شود؟
کلیشه ­های جنسیتی موجود در ضرب ­المثل­ های فارسی و ترکی بیشتر بر کدام جنسیت تأثیر می­ گذارد؟ از منظر جامعه­ شناسی زبان کاربرد کلیشه­ های جنسیتی خاص در ضرب ­المثل­ های فارسی و ترکی، چگونه اوضاع اجتماعی هر دوره را بازنمایی می­ کند؟ نتایج این تحقیق بیانگر آن است که کلیشه­ های جنسیتی در ضرب­ المثل­ های مربوط به زنان بیشتر از مردان است. همچنین، بیان ویژگی­ های اخلاقی در ضرب­ المثل­ های فارسی و ترکی بیشتر از سایر ویژگی­ ها کاربرد داشته ‌است و مفاهیم مطرح­ شده در ضرب­ المثل­ ها نشان­ دهندۀ سوگیری جنسیتی، بی­ توجهی به زنان و سطح پایین اجتماعی زنان در فرهنگ عامۀ مردم در گذشته ‌است. همچنین، فرهنگ ترک­ زبانان و ایرانیان به­ دلیل نزدیکی مرزها و فرهنگ­ های ایران و ترکیه، در کاربرد کلیشه ­های جنسیتی در جامعه، دارای شباهت ­های زیادی با هم هستند.

کد مقاله 41124
تعداد بازدید 188

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397