عنوان | اثربخشی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دختر دارای والدین مطلقه |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 9 شماره 12 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | اسفند - 1399 |
محدوده صفحات | 74-65 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان دختر دبیرستانی رضایتمندی از زندگی ذهن آگاهی رشت (شهرستان) طلاق والدین دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان دوم دبیرستان والدین مطلقه آموزش ذهن آگاهی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دختر دارای والدین مطلقه بود. این پژوهش یک کارآزمایی بالینی از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم ناحیه 1 و 2 رشت بودند. تعداد 30 دانش آموز دارای والدین مطلقه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تکنیک های ذهن آگاهی در هشت جلسه 60 دقیقه ای به صورت هفتگی آموزش داده شد و اثربخشی آن با استفاده از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (ریف، 1995) و مقیاس رضایت از زندگی دانشآموزی (هیوبنر، 2001) ارزیابی شد. به منظور تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهن آگاهی، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی دانشآموزان را افزایش میدهد (05/0 > p). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می توان از تکنیکهای ذهنآگاهی برای بهبود بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دارای والدین مطلقه استفاده نمود. |
کد مقاله | 41117 |
تعداد بازدید | 120 |
|