عنوان | برانگیختگی حافظه عناصر شناختی و هیجانی خبر در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای تهران |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشهای ارتباطی (مصوب وزارت علوم) سال 27 شماره 4 پیاپی 104 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 117-93 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجویان دختر پیگیری حافظه دانشجویان پسر اخبار دانشگاههای تهران دانشجویان کارشناسی دانشجویان کارشناسی ارشد اخبار رسانه ملی عناصر شناختی عناصر هیجانی یادآوری برانگیختگی حافظه |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه میزان برانگیختگی حافظه عناصر شناختی و هیجانی خبر در دانشجویان دانشگاههای تهران بوده که بهصورت آزمایشی انجام شده است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دختر و پسر دانشگاههای شهر تهران را در برمیگیرد که از میان آنها 60 نفر ابتدا، بهصورت خوشهای و سپس بهطور هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده نیز شامل پرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی، پیگیری اخبار صداوسیما، آزمون یادآوری و قطعههای اخبار بوده است. تحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که اثر اصلی جنس، پیگیری و شبکه بر حافظه عناصر شناختی و حافظه عناصر هیجانی معنادار است. با توجه به نتایج، دختران بیش از پسران به عناصر هیجانی توجه میکنند و آنها را به یاد میآورند. در مقابل، پسران عناصر شناختی اخبار را بیشتر به خاطر میسپارند. همچنین اخبار شبکه 2 عناصر هیجانی بیشتری دارد و گروه دختران آن را بیشتر دنبال میکنند درحالیکه اخبار شبکه خبر به لحاظ عناصر شناختی و برای گروه پسران جذابتر است. بهاینترتیب، به نظر میرسد که بهتر است سازمان صداوسیمای ایران بهمنظور اثرگذاری بر مخاطبان به این نوع اثرات توجه بیشتری نشان دهد و مؤلفههای اثرگذار بر هر جنس را بهدرستی به کار گیرد. |
کد مقاله | 41086 |
تعداد بازدید | 159 |
|