| عنوان | تحلیل رابطه تربیت اخلاقی و جنسیت از منظر علامه طباطبایی (ره) |
| تعداد صفحات | 21 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | مطالعات راهبردی زنان پیاپی 88 |
| تاریخ انتشار | تابستان - 1399 |
| محدوده صفحات | 53-33 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | جنسیت تربیت اخلاقی دیدگاه علامه طباطبایی علامه طباطبایی (ره) آراء اخلاقی برابری تربیت اخلاقی آرای تربیتی |
| چکیده |
بررسی آرای تربیتی و چگونگی پرورش فرزندان همواره از مباحث مطرح در نظام تعلیم و تربیت ادوار مختلف بوده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است از دیدگاه دیگری به امر تربیت پرداخته شود، در این مطالعه بررسی آرای تربیتی و اخلاقی علامه طباطبایی (ره) در رابطه با جنسیت صورت گرفته است. روش تحقیق پیش رو از منظر هدف بنیادی و با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و گردآوری اطلاعات با مراجعه به منابع دست اول و روش کتابخانهای صورت گرفته است. با جمعآوری و تحلیل اطلاعات در پایان پژوهش روشن گردید علامه طباطبایی (ره) قائل به برابری هر دو جنس در تربیت اخلاقی است و هر دو جنس را مکمل یکدیگر دانسته و اصول ثابتی را برای هر دو جنس مشخص میکند. ایشان در تربیت اخلاقی بیشتر نگاه جمعی دارد تا فردی، هرچند ایشان به تفاوتهای فردی هم توجه داشتهاند. علامه (ره) میفرماید: علت قوامیت، وجود فضیلتی در مردان است و تأکید دارد این فضیلت استعدادی خاص بوده که بر اساس آن حیات دنیوی، یعنی امور ناظر به معاش، به بهترین نحو نظم یابد و نباید آن را ارزش معنوی که در تقرب به خداوند تأثیرگذار است، شمرد. |
| کد مقاله | 41050 |
| تعداد بازدید | 321 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...