• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان آموزش هوشیار به جنسیت: رویکردی نو در موضوع عدالت جنسیتی
تعداد صفحات 22
نویسنده غلامعلی احمدی - علیرضا امینی زرین - آیدین مهدی زاده تهرانی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 17 شماره 4 پیاپی 49
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 120-99
کلید واژه جنسیت  عدالت جنسیتی  رویکرد جنسیتی  آموزش  برنامه‌های درسی  هوشیار به جنسیت  
چکیده قرن بیستم را می‌توان قرن رویکردهای جنسیتی به شمار آورد. از جنبش های تندرو و یک‌طرفه تا تفکرات میانه‌رو و بی‌طرف دربارۀ جنسیت، پیرامون بشر قرن گذشته را احاطه کرده بود که البته خاستگاه همگی دستیابی به عدالت جنسیتی بوده است، اما هرکدام به­‌مثابه تعریف متفاوت از عدالت به رویکردی متفاوت دست‌یافته­‌اند. برنامه‌درسی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. هدف از پژوهش حاضر، تنظیم یک پیوستار از رویکردهای جنسیتی است که تاکنون در جهان مطرح بوده اند تا بتوان از این طریق به خلأ موجود در میان این پیوستار دست یافت، چرا که به نظر می‌رسد هیچ یک از رویکردهای مطرح نتوانسته‌ است پاسخی کامل به مسئله نوع برخورد به جنسیت در برنامه‌درسی ارائه کند. پژوهش حاضر از نوع کیفی و به شیوۀ توصیفی- تحلیلی است که با استفاده از روش ترکیب سازوار (ترکیب نظریه‌های مختلف) در پنج گام و با رعایت اصل عدم همجواری پاره‌های ناهمخوان صورت گرفته است. پس از تجزیه و تحلیل یافته‌­های پژوهشی و شناخت خلأ موجود، با هدف ایجاد توازن در پیوستار رویکردهای جنسیتی در دو گروه اصلی تفکیکی و غیرتفکیکی، به نظر می‌­رسد، «آموزش هوشیار به جنسیت» برگرفته از مبانی دینی و نگاه اسلامی به موضوع جنسیت و دلالتهای آن در موضوع آموزش مبتنی بر اهداف هوشمندانه و برنامه‌ریزی‌شده پنهان و غیرصریح، می‌­تواند پاسخی بر نوع تفکر عدالت- محور به مسأله جنسیت باشد. در پایان، مجموعه‌ای از دلالت ها بر رویکرد هوشیار به جنسیت در برنامه­‌درسی ارائه شده است تا بتواند مقدمه‌­ای بر طراحی چنین برنامه‌درسی باشد.

کد مقاله 41048
تعداد بازدید 503

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397