عنوان
|
رابطه محیط خانواده با مهارتهای اجتماعی و حل مسأله دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
مرتضی سمیعی زفرقندی - لیلا زارع بیدکی |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 17 شماره 4 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1399 |
محدوده صفحات
|
82-61 |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر حل مسئله انسجام خانواده قم (شهرستان) مهارتهای حل مسئله دانشآموزان دختر دبیرستانی خانواده دانشآموزان دبیرستانی مسئله اجتماعی مهارتهای اجتماعی محیط خانواده حل مسئله اجتماعی دانشآموزان دوم دبیرستان
|
چکیده
|
برخورداری از مهارت های اجتماعی و حل مسأله برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. خانواده و نظام آموزشی میتوانند دانش آموزان را به این مهارتهای مهم مجهز کنند. هدف این پژوهش تعیین رابطه محیط خانواده با مهارتهای اجتماعی و حل مسأله دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری همۀ دانش آموزان دختر هنرستان های قم در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد آنها 511 نفر بوده است. نمونهگیری به روش تصادفی چند مرحلهای به عمل آمد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعیین و برای جلوگیری از افت نمونه با تعداد بیشتر برابر 240 نفر مشخص شد. ابزار پژوهش پرسشنامههای انسجام محیط خانواده موس و موس (2009)، مهارتهای اجتماعی ایندربیتزن و فاستر (1992) و حل مسأله اجتماعی (دزوریلا و همکاران، 2002) بود. روایی و اعتبار هر سه پرسشنامه مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار SPSS استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که میان متغیر محیط خانواده با مهارت اجتماعی و مهارت حل مسأله مؤلفههای جهتگیری مثبت و جهتگیری منطقی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، اما با مؤلفههای جهتگیری منفی، اجتنابی و تکانشی رابطه معنادار تایید نشده است. بر این اساس پیشنهاد میشود در مدارس برنامه های ویژۀ آموزشی برای ارتقای این دو متغیر روانشناختی در دانش آموزان طراحی و اجرا شود.
|