• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه محیط خانواده با مهارت‌های اجتماعی و حل مسأله دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه
تعداد صفحات 22
نویسنده مرتضی سمیعی زفرقندی - لیلا زارع بیدکی
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 17 شماره 4 پیاپی 49
تاریخ انتشار زمستان - 1399
محدوده صفحات 82-61
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  حل مسئله  انسجام خانواده  قم (شهرستان)  مهارت‌های حل مسئله  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  خانواده  دانش‌آموزان دبیرستانی  مسئله اجتماعی  مهارت‌های اجتماعی  محیط خانواده   حل مسئله اجتماعی  دانش‌آموزان دوم دبیرستان  
چکیده برخورداری از مهارت های اجتماعی و حل مسأله برای داشتن عملکردی موفق در زندگی ضروری است. خانواده و نظام آموزشی می­‌توانند دانش آموزان را به این مهارتهای مهم مجهز کنند. هدف این پژوهش تعیین رابطه محیط خانواده با مهارتهای اجتماعی و حل مسأله دانش­‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری همۀ دانش آموزان دختر هنرستان های قم در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد آنها 511 نفر بوده است. نمونه­‌گیری به روش تصادفی چند مرحله‌­ای به عمل آمد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعیین و برای جلوگیری از افت نمونه با تعداد بیشتر برابر 240 نفر مشخص شد. ابزار پژوهش پرسشنامه­‌های انسجام محیط خانواده موس و موس (2009)، مهارتهای اجتماعی ایندربیتزن و فاستر (1992) و حل مسأله اجتماعی (دزوریلا و همکاران، 2002) بود. روایی و اعتبار هر سه پرسشنامه مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده‌­ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌­افزار SPSS استفاده شده است. یافته­‌ها نشان دادند که میان متغیر محیط خانواده با مهارت اجتماعی و مهارت حل مسأله مؤلفه‌­های جهت­‌گیری مثبت و جهت­‌گیری منطقی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد، اما با مؤلفه‌­های جهت­‌گیری منفی، اجتنابی و تکانشی رابطه معنادار تایید نشده است. بر این اساس پیشنهاد می­شود در مدارس برنامه ­‌های ویژۀ آموزشی برای ارتقای این دو متغیر روانشناختی در دانش آموزان طراحی و اجرا شود.

کد مقاله 41047
تعداد بازدید 185

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397