عنوان | نقش واسطهای خودشناسی انسجامی در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دانشآموزان متوسطه شهرستان نقده |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده و پژوهش سال 17 شماره 4 پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1399 |
محدوده صفحات | 42-27 |
کلید واژه | خودشناسی خودکنترلی جو عاطفی خانواده خانواده دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان دوم دبیرستان خودشناسی انسجامی جو خانواده دانشآموزان نوجوان نقده (شهرستان) جو عاطفی |
چکیده |
نوجوانی به منزلۀ دوره ای تحولی در فرایند رشد انسان ممکن است با آسیب های متعدد همراه باشد. خودکنترلی در حکم توانایی فرد در کنترل رفتار و احساسات، میتواند از اهمیتی خاص در دوره نوجوانی برخوردار باشد. هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای خودشناسی انسجامی در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نقده بود. این پژوهش از نظر روش، توصیفی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه شهرستان نقده در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آن ها، 351 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس خودشناسی انسجامی قربانی و همکاران (2008)، پرسشنامه جو عاطفی خانواده هیلبرن (1964) و پرسشنامه خودکنترلی تانجنی و همکاران (2004) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدل معادلات ساختاری در برنامه PLS3 انجام شده است. یافتهها نشاندهندۀ ارتباط مثبت و معنادار متغیر جو عاطفی خانواده با خودشناسی انسجامی و خودکنترلی در گروه نمونه بوده است. همچنین مشخص شد که خودشناسی انسجامی، در رابطه میان جو عاطفی خانواده و خودکنترلی دارای نقش میانجی است. نتایج پژوهش نشان داد که میزان خودکنترلی دانش آموزان تا حدود زیادی به جو عاطفی خانواده و خودشناسی انسجامی همبسته است. بر اساس نتایج حاصل پیشنهاد میشود تا در مداخلات مربوط به خودکنترلی و خودشناسی در نوجوانان به جو عاطفی خانواده پرداخته شود. |
کد مقاله | 41045 |
تعداد بازدید | 214 |
|